Heeft mijn bedrijf echt een blog nodig? - Socially Sanne

Sharing is caring!

blog header groot waarom jouw bedrijf een blog nodig heeft-2

Waarom jouw bedrijf niet zonder een blog kan (en hoe je hier mee aan de slag gaat)

Ben jij al helemaal in to bloggen voor je onderneming?

 

Plaats je regelmatig relevante artikelen met jouw doelgroep, omdat je wéét hoe waardevol dit is om je bedrijf organisch te laten groeien. Dan zeg ik, topper!

 

Of denk je nu “eeeuh… nope…”

Misschien wil je er niet aan geloven, maar een blog gaat jouw bedrijf echt enorm helpen beter vindbaar te worden online. En misschien denk je nu: “Sanne, alsjeblieft, ik heb al zoveel te doen in mijn bedrijf en nu zeg je ook nog dat ik moet gaan bloggen?”

Klopt. zou ik zeker doen. Maar je staat er niet alleen voor!

In dit artikel hoop ik je te overtuigen van de kracht van een blog voor je bedrijf, hoe je direct aan de slag kunt met bloggen, hoe je ideeën verzint voor jouw blog, hoe je Google te vriend kunt houden en hoe je ervoor kunt zorgen dat je ook werkelijk lezers krijg voor je blog (ook niet onbelangrijk, toch?) Dus gooi even alle belemmerende overtuigingen die je hebt over bloggen overboord, en kijk of je kansen ziet waardoor je na het lezen van dit artikel staat te trappelen om te beginnen met bloggen voor je onderneming!

 

Pin voor later

Waarom jouw bedrijf een blog nodig heeft - Socially Sanne blog 1

Bloggen naast het runnen van een bedrijf. Hoe dan?

Ik weet het, je doet al heel veel in je bedrijf. Je werkt aan je diensten, hebt afspraken met klanten, social media slurpen je tijd op en alle andere randzaken die je hebt als ondernemer. Een blog is waarschijnlijk weer iets extra’s voor op de (al veel te grote) stapel werk. Ik snap het! Je hebt het super druk en eigenlijk ben je ook geen blogger. Het idee alleen al…

Hoe dan ook, een blog is één van de slimste tools die je in kunt zetten om jouw bedrijf zoveel extra waarde te geven, nog veel meer dan social media je kunnen bieden (ja dat staat er echt). Door bloggen een vast onderdeel te maken van het runnen van je bedrijf, leg je een hele belangrijke basis voor niet alleen je vindbaarheid, maar ook de expertrol die jij kunt claimen binnen jouw branche. Hier gaan we verderop dieper op in.

 

Was bloggen niet dood?

Waar bijvoorbeeld Instagram een prachtig kanaal is om een kijkje achter de schermen te geven, en je als bedrijf zijnde handige tips kunt delen met jouw volgers, geeft een blog zoveel meer. In een blog kun je echt de diepte in met waarde leveren terwijl je continu werkt aan je ‘Know, Like en Trust Factor’, daarover verderop in het blog meer. En geloof me, bloggen is echt niet dood. Verre van, het maakt je onderneming juist springlevend!

Ook voor ondernemers die producten verkopen in een fysieke winkel of webshop kan een blog nog zoveel meer waarde geven voor je bedrijf én je klanten. Want klanten die shoppen bij (kleine) winkels vinden het vaak heel mooi om een goed verhaal te lezen over de shop of de eigenaar (jij dus). Ze willen weten wie jij bent hoe je bent begonnen waarom jouw bedrijf bestaat. Dit maakt het makkelijker om de persoon achter bedrijf te zien zodat ze als het ware een band met je aan kunnen gaan (gunfactor) Maar ze willen ook meer weten over jouw product. Hoe kan jouw product hen helpen door bijvoorbeeld tijd te besparen, gezonder te koken, je mooier te voelen, etcetera.

 

Maar misschien wel de belangrijkste reden waarom jouw bedrijf een blog nodig heeft, is omdat het echt een game-changer is als het gaat om website bezoekers. Daar gaan we nog uitgebreid op in dit artikel.

Blog versus social media

Op social media kun je ook heel veel waardevolle content delen met jouw volgers. Je kunt ze tips geven, uitleg over een bepaalde dienst of één van je producten. Je kunt mooie video’s of foto’s tonen om een nog beter beeld te geven van welke producten jij biedt. Kortom daar kun je echt heel veel waardevolle content kwijt. Het nadeel is alleen dat die content vaak maar kort beschikbaar is. De levensduur van een social media bericht is vaak slechts enkele uren. Op Facebook is dit bijvoorbeeld gemiddeld maar 5 uur, op Instagram gemiddeld 21 uur. Dit betekent dat na die uren de kans dat jouw post spontaan aan iemand wordt getoond nihil is. Als iemand toch nog die content wil zien dan zal hij zelf actief naar jou account moeten gaan en hier toevallig de content tegenkomen.


Dat is precies waar bloggen zo interessant is want jouw blogartikel blijft altijd vindbaar. Zeker als jij je blog zo inricht en je artikelen zo schrijft dat het geoptimaliseerd is voor Google dan kun je ervan uitgaan dat jouw artikel een hele lange levensduur heeft, vaak wel jarenlang. Door naast Google ook nog Pinterest in te zetten wordt het helemaal interessant, aangezien berichten (pins) op Pinterest maanden tot jarenlang beschikbaar blijven. (Can I get an Amen? ??)

 

Zie hieronder op de afbeelding de gemiddelde levensduur van social media berichten en andere online content. Hier zie je ook dat blogs (helemaal links) gemiddeld 2 jaar halen, maar vaak nog veel langer. zeker als je ze ondersteunt door gebruik van Pinterest en het optimaliseren voor Google.

 

Dus wat ga je doen, ploeteren op social media berichten die binnen een paar uur weer ‘verstreken’ zijn, of werken aan content waar jij jarenlang door gevonden kunt worden? ?

Gemiddelde levensduur van social media berichten en online content-2

Redenen waarom jouw onderneming een blog nodig heeft

Reden 1 – Een blog geeft je een permanente plek om je verhaal te delen + om contact met je consumenten te maken

Social media evolueren voortdurend en sommige platforms kunnen komen en gaan *uche Hyves* (Laten we hopen dat Instagram nog even blijft) en je wilt dus niet het risico lopen dat je bedrijf opnieuw moet ophouden op een platform dat er misschien over een jaar of een aantal jaren niet meer is. Jouw blog zal een plek zijn die kan blijven groeien en veranderen. En het mooiste nog van alles is dat jij de eigenaar bent. Jij bepaalt wat er op jouw online plekje op het wereldwijde web komt te staan en welke waarde je hier wilt leveren.

Reden 2 – Een blog helpt je je Know – Like – Trust factor te laten groeien

Als je een goede band op wilt bouwen met je publiek (aka ideale klant) en hierbij ook echt impact wilt maken, dan is het slim om je te focussen op je Know, Like en Trust factor. Ik leg het even uit:

wat is know like trust-2-2

😁 Know Factor

Voordat mensen bij je kunnen komen, moeten ze weten dat je überhaupt bestaat. Het is dus aan jou om er voor te zorgen dat je goed zichtbaar bent online, en dat men weet voor wie je er bent, en wat je voor hen kunt betekenen. Beantwoord vragen, help ze op weg, geef tips. Vooral video speelt hier een hele mooie rol omdat je hiermee echt jezelf kunt laten zien.

👍🏻 Like Factor

Ok, je potentiële klant weet inmiddels wie je bent. Wat nu? Nu is het belangrijk dat ze jou, en je product of dienst ook leuk gaan vinden. Hier draait het om authentiek zijn. Wat maakt jouw product of dienst anders en beter dan de rest? Waarom zouden ze voor jou kiezen? Weet jij echt wat jouw klant nodig heeft, en speel je daar goed op in?

Niet iedereen zal zich aangetrokken voelen EN DAT IS OKÉ! Het gaat er niet om dat iedereen je leuk vindt, alleen de klanten waar jij ook echt blij van wordt zijn belangrijk voor jou.

🙏🏻 Trust Factor

Om echt het vertrouwen van je potentiële klant te winnen, kan social proof een belangrijke rol spelen. Hoe fantastisch is het als je klanten hebt die zo ongelooflijk blij zijn met jouw product of dienst, dat ze hier graag over delen! ? Ze geven je een prachtige review, of nóg beter, ze vertellen vol enthousiasme over jou tegen wie nog meer relevant is voor jouw business. Dan heb je de Trust factor zeker! Beloon dat enthousiasme! Deel positieve woorden van je klanten, hoe klein ook. Laat zien aan zowel je klant als aan je publiek dat nog twijfelt dat je waarde hecht aan hun mening. Krijg je er meteen weer extra trust factor punten bij ?

Probeer je dus te verplaatsen in de schoenen van jouw klant en zoek naar manieren waarop jij waarde kunt bieden, alsof je ideeën uitwisselt met een vriendin. 

The Trust Factor Zorgt er ook voor dat jij je kunt onderscheiden van je concurrent. Als jij continu en consistent waarde kunt leveren aan jouw klanten, dan is de kans groot dat zij dit zullen delen met anderen En hierdoor kun je een soort olievlek creëren waardoor je steeds meer waardevolle bezoekers naar je website krijgt die je vervolgens om kunt zetten in planten.

Verkoop je bijvoorbeeld sieraden, dan is het heel waardevol voor jouw klanten om informatie te delen over hoe zij hun sieraden het beste kunnen opbergen en onderhouden

Ben Jij coach en richt jij je op mentale gezondheid, dan kan het heel waardevol zijn om tips te delen over hoe je kunt starten met mediteren en hier een routine in aan te brengen.

Wees je dus altijd bewust van hoe je kunt werken aan jouw eigen Know, Like & Trust Factor, ongeacht welk kanaal je in zet, maar een blog maakt het je extra makkelijk hierin doordat je langer uit kunt wijden over een onderwerp en makkelijker voorbeelden kunt delen.

hoe kun je de know like en trust factor inzetten

Reden 3 – Een blog verbetert SEO van je website ( zoekmachineoptimalisatie)


Als je een website hebt dan is het altijd slimmer Google te vriend houden. Hoe? Nou, Google wil de beste informatie tonen die overeenkomt met de zoekopdracht van een persoon en geeft de voorkeur aan sites met pagina’s die regelmatig worden bijgewerkt in plaats van enkel statische pagina’s.

 

Dus hoe meer waarde jij aan jouw ideale klant kunt bieden, hoe beter jouw site kan scoren in de zoekresultaten. Denk bijvoorbeeld aan veelgestelde vragen of problemen waar je klant mee wordt geconfronteerd voordat ze aankoopbeslissing nemen. Of deel ideeën over hoe ze jouw product kunnen gebruiken zodat ze beter kunnen plaatsen in hun hoofd waarom het belangrijk is voor hen. Maak een aantal blogpost om bepaalde vragen te beantwoorden en meer in detail te treden over de redenen waarom jouw product of dienst precies is waar jouw klant naar zoekt, dan maakt de kans groter dat jouw blog aan de juiste personen op het juiste moment wordt voorgeschoteld in de zoekmachines.

 

Reden 4 – Grotere naamsbekendheid als je je blog inzet op Pinterest 

 

Het zal geen verrassing zijn maar dit is als je het mij vraagt een van de belangrijkste reden om een blog te hebben. Want door regelmatig waardevolle content te delen in de vorm van blogs, maak je je het jezelf veel makkelijker om pinterest strategisch in te zetten. Pinterest is namelijk een van de beste manieren om meer bezoekers naar je website te trekken omdat:

A) Pins zijn Evergreen – dit betekent dat ze lange tijd beschikbaar zijn (maanden tot jaren) in tegenstelling tot post op social media die vaak binnen een aantal uren al verlopen.

B)  Pinterest gebruikers gebruiken Pinterest specifiek om aankopen te plannen, ze gaan vaak eerst op Pinterest op zoek naar een oplossing voordat ze gaan overgaan op de aankoop. Dit geldt zowel voor producten als diensten.

 

En het is dan dus ook belangrijk dat je meer content maakt die je kunt delen en kunnen blijven promoten.  Door niet alleen maar te schreeuwen “Koop, koop, koop!” maar juist meerwaarde te blijven leveren kun je een relatie opbouwen met je huidige en je potentiële klanten (weet je nog: Know, Like, Trust). En als je waardevolle of interessante artikelen plaatst op je blog, kunnen anderen dit ook op Pinterest delen waardoor je meer verwijzingsverkeer krijgt wat op zijn beurt weer klanten ertoe brengt om te kopen kopen kopen. En, Ook niet onbelangrijk, Google wordt daar ook weer blij van. 

 

Verderop in de blog zal ik een aantal ideeën delen waarover je kunt gaan bloggen om je een beetje op gang te helpen. Ook kan ik je mijn online training de Content Planning School aanraden waarin je in 5 eenvoudige stappen leert hoe je oneindig veel content ideeën kunt verzinnen, niet alleen voor je blog maar ook voor je social media berichten. Zo zit je nooit meer verlegen om ideeën om over te posten. 

 

Maar eerst gaan we eens kijken naar hoe je aan de slag kunt bloggen.

Ben je er klaar voor?

 

Stappenplan starten met bloggen voor je bedrijf Socially Sanne

Stappenplan om te starten met bloggen

 

Stap 1 – Je blog beginnen

Omdat jouw blog onderdeel uitmaakt van jouw bestaande website voor je onderneming, hoef je er geen aparte naam aan te koppelen.  Het wordt is onderdeel van jouw website. Als je bijvoorbeeld jouw website draait binnen WordPress, dan kun je eenvoudig een blog onderdeel binnen jouw website maken. Als je jouw website niet in eigen beheer hebt, maar werkt met een website bouwer, check dan eventjes bij hem of haar hoe je jouw blog kunt starten. Vaak is dit niet heel ingewikkeld.

Wil je hier zelf mee aan de slag, en heb je een site binnen WordPress? Kijk dan even hier:
https://wordpress.org/support/article/new-to-wordpress-where-to-start/

Heb je een webshop en wil je hierop een blog plaatsen? Kijk dan hier voor meer uitleg over een blog openen op Mijn Webwinkel:
https://www.mijnwebwinkel.nl/blog/zo-plaats-je-een-blog-je-webshop

En hier vind je meer informatie over het beginnen van een blog op Shopify:
https://help.shopify.com/nl/manual/online-store/os/blogs/adding-a-blog

 

Leer van mijn fouten:

Toen ik mijn blog begon, had ik het het idee om hier een subdomein voor te maken. Ik had toen blog.sociallysanne.nl Aangemaakt omdat ik dacht dat dat wel handig zou zijn om het goed gescheiden te houden (vraag me niet waarom).

Helaas kwam ik er pas later achter dat het helemaal niet zo slim was. Want doordat ik nu 2 verschillende domeinen bij moest houden, waren niet alleen mijn gegevens opgesplitst in Google Analytics en dus lastig bij te houden, ook kan ik niet beiden koppelen aan mijn Pinterest account aangezien je daar maar één website kunt koppelen.*

Damn! Dat had ik dus even verkeerd ingeschat!

* UPDATE: Sinds februari 2021 kun je wel meerdere websites koppelen aan een zakelijk Pinterest account.

Gelukkig werkte ik samen met een hele fijne VA die me heeft geholpen het hele boeltje weer terug te plaatsen. Nu vind je mijn blog gewoon op sociallysanne.nl/blog, wel zo handig.

 

Installeer Google Analytics (zo snel mogelijk!)

Vergeet Ook niet Google Analytics te installeren op je website. Via deze link lees je hoe je Google Analyics kunt installeren op jouw website.  Deze gratis tool heb je nodig om te kunnen zien hoe vaak jouw blog gelezen wordt waar je bezoekers vandaan komen en welke blogs op lange termijn goed scoren. Als je dit weet, dan kun je heel gericht kijken welke blogs de moeite waard zijn om te blijven optimaliseren.

Zelf heb ik bijvoorbeeld een blog dat al jarenlang goed presteert. Doordat ik dit kan zien in Google Analytics, weet ik dat het waardevol is om dit blog te blijven optimaliseren voor mijn bezoekers. Zo kijk ik eens in de 4 à 6 maanden of de informatie op dat blog nog steeds relevant is, update ik de informatie waar nodig en zorg ik er voor dat ik steeds nieuwe bezoekers naar dit blog blijf verwijzen via Pinterest.

Mocht je een gratis weggever hebben die je beschikbaar kunt stellen in dat blogartikel, dan is het helemaal een slimme zet, want de kans is groot dat de bezoekers ook daar interesse in zullen hebben en zich dus aan willen melden voor jouw mailinglijst.

Heb je Google Analytics nog niet geïnstalleerd doe dit dan meteen want je kunt alle data niet met terugwerkende kracht bekijken, Dit betekent dat jouw resultaten pas gemeten worden vanaf het moment dat jouw website is gekoppeld aan Google Analytics.

Stap 2 – Thema’s bepalen 

Voordat je gaat beginnen met je blog kan ik je aanraden om eerst eens goed na te denken over welke thema’s, oftewel categorieën, je wilt gaan bloggen. Wat zijn belangrijke onderwerpen binnen jouw bedrijf? Ben je bijvoorbeeld gezondheidscoach, dan kunnen relevante thema’s bijvoorbeeld zijn voeding, beweging en mentale gezondheid. Als je een webshop hebt, kijk dan welke thema’s relevant zijn die passen bij de producten die je aanbiedt. Verkoop je bijvoorbeeld kleding, dan kun je onder andere bloggen over de verschillende productlijnen die je biedt, maar ook over bepaalde service die je verleent of trends die je ziet in de modebranche.

Door vooraf je thema’s te bepalen wordt het makkelijker voor je om onderwerpen te verzinnen waarover je gaat bloggen. Daarnaast houdt het je scherp en kun je een duidelijkere blog structuur aanhouden  waardoor het voor jouw bezoekers ook makkelijker is om te navigeren door je site.

Wat is een Content kalender en waarom je niet zonder kunt

Stap 3 – Bepaal hoe vaak je wilt bloggen

Zoals eigenlijk met elk kanaal, is het verstandig om consistent nieuwe content te plaatsen op je blog. Zo weten jouw bezoekers ook waar ze aan toe zijn. Als jij bijvoorbeeld elke week een nieuw blogartikel plaatst, en je hebt vaste lezers die steeds terugkeren naar jou blog, dan kun je een bepaald verwachtingspatroon bij ze schetsen. Daarnaast is het sowieso slim om regelmatig nieuwe content te delen, omdat je daardoor ook de kansen vergroot dat je vindbaar wordt binnen Google.

En als je Pinterest gebruikt om jouw blogs op te promoten – wat ik sterk aanraad –  dan is het ook van belang dat je regelmatig nieuwe content toevoegt om naar te verwijzen.

Hoe vaak moet je bloggen?

Kijk in eerste instantie naar wat past binnen jouw agenda. Als je elke week een nieuw blog kunt schrijven dan is dat super,  Maar misschien lukt het jou niet om vaker dan eens per maand te bloggen. Mijn advies is om minimaal één keer per maand een nieuw blog te plaatsen, het liefst vaker, maar probeer hier op zijn minst consistent in te zijn. Liever één keer per maand een waardevol blog, dan versnipperd de ene maand wel en de andere maand niets. Maak hiervoor dus echt ruimte in je agenda want dit is een enorm belangrijk onderdeel voor jouw onderneming.

Socially Sanne Pinterest marketing voor je bedrijf

Maak je blog gebruiksvriendelijk

Om website bezoekers zo lang mogelijk op je blog te houden is het belangrijk dat je je site zo gebruiksvriendelijk mogelijk maakt. Kijk zelf eens kritisch naar je site. Kun je makkelijk navigeren over je website? Is de menustructuur duidelijk? Komen er geen irritante pop-ups naar boven op het moment dat je jouw website opent?

Bekijk dit niet alleen vanaf je computer, maar ook via een mobiele telefoon en eventueel een tablet.

De meeste bezoekers zullen waarschijnlijk komen via mobiel (ook dit kun je terugzien in Google Analytics).  Zorg er dus altijd voor dat je website ook geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik. En ga zelf ook eens goed op je website kijken vanaf je mobiele telefoon. Hoe zit het dan met het gebruiksgemak en de laadtijd? Duurt het te lang voordat je pagina opent, dan zijn je bezoekers weg. Houd hier dus goed rekening mee door bijvoorbeeld niet te zware (grote) foto’s te plaatsen of gebruik te maken van ‘lazy loading’.

 

Zijn je teksten vindbaar en goed leesbaar?

En gebruiksvriendelijke website houdt ook in dat je teksten goed leesbaar zijn. Voor jouw vindbaarheid is het belangrijk dat je de juiste zoekwoorden gebruikt waar jij op gevonden wilt worden. Maar Google vindt het ook belangrijk dat de leesbaarheid fijn is voor je bezoekers. Dit betekent dus dat je je teksten niet zomaar vol moet proppen met allerlei zoekwoorden, maar dat je fijne leesbare zinnen maakt. Door te werken met duidelijke tussenkopjes in je blog zorg je er niet alleen voor dat Google beter kan zien waar je tekst over gaat, maar verhoog je ook de gebruiksvriendelijkheid van je blog. Dat maakt de kans groter dat iemand meerdere blogs wil lezen op jouw site waardoor ze meer tijd op je site doorbrengen en meerdere pagina’s bezoeken. En ook dat is een belangrijke factor voor het algoritme van Google.

 

Als je een lang artikel hebt (zoals dit blog) dan is het prettig voor de lezer om te werken met een inhoudsopgave. Vanuit de inhoudsopgave kan iemand direct doorklikken naar het onderwerp waar zij meer over willen lezen zonder dat ze die hele lap tekst door moeten spitten. Dit doe je door het aanmaken van Anchor points. Hier vind je duidelijke uitleg over het aanmaken van Anchor points. Het klinkt heel technisch, maar het is best simpel en bruikbaar voor alle websites, dus niet alleen WordPress.

 

Anchor points inzetten voor Pinterest

Anchor points zijn niet alleen fijn voor de inhoudsopgave in het blog zelf, maar ik vind het ook een handige functie om op verschillende manieren te kunnen verwijzen naar één en hetzelfde blog vanuit Pinterest.

In dit artikel vind je bijvoorbeeld uitleg over:

1- waarom je bedrijf een blog nodig heeft

2 – een stappenplan om te beginnen met bloggen en

3- foto’s maken voor je blog.

 

Dit zijn drie totaal verschillende onderwerpen maar die wel worden behandeld in dit blog artikel. Wat ik dus vervolgens doe, is verschillende pin afbeeldingen maken over die uiteenlopende onderwerpen. En door een anchor link te gebruiken kan ik iemand direct naar het juiste punt verwijzen in een blog zonder dat ze bij de start van het blog uitkomen. Iemand die dus klikt op mijn pin over foto’s maken voor je blog, zal direct naar dat stukje in het blog worden verwezen, en hoeft niet door het hele artikel te scoren. De kans is namelijk groot dat ze dan mijn website al verlaten hebben voordat ze bij het voor hen relevante gedeelte waren aangekomen.

 

wat is een goede blog opbouw

Een goede opbouw voor je blog

Bij het schrijven van een blogartikel is het belangrijk dat je denkt aan het leesgemak voor de lezer. Daarom is het vaak fijn om een bepaalde opbouw aan te houden van je artikel.

Hiervoor kun je bijvoorbeeld onderstaande opbouw gebruiken:

01 Blogtitel (Koptekst = H1 tag)

02 Introductie

03 Blog afbeelding

04 Disclaimers*

05 Blog content (Alinea’s) (Maak gebruik van kopjes met H2 en eventueel H3 tags)

06 Nieuwsbrief opt-in

07 Call to action (welke actie wil je dat de lezer doet? Bijvoorbeeld je blog delen via social media)

08 Gerelateerde artikelen

09 Reacties (geef lezers de kans om op je blog te reageren)

 

* Als je in je blog verwijst naar bepaalde affiliate links of promoties, benoem ze dan in je blog. Dit kun je ook doen bij de eventuele link in het artikel zelf, maar mocht je naar meerdere links verwijzen dan is het verstandig dit bovenaan je blog te doen, of in ieder geval zodat het duidelijk genoeg is voor je lezer dat het om affiliate links of promoties gaat.

 

Houd rekening met de volgende SEO adviezen:

– Gebruik maximaal één H1 tag per pagina

– Maak gebruik van tussenkopjes in H2 tag

– Eventuele subkopjes krijgen een H3 tag

– Geef de afbeeldingen een goede titel met zoekwoorden voordat je ze upload naar je website

– Maak de afbeeldingen niet groter dan nodig voor optimale laadtijd

 

hoe houd je een brainstorm voor je content

Ideeën om over te bloggen

Hopelijk ben je al meer overtuigd van het belang van een blog voor jouw bedrijf, maar dan is nu de vraag waar ga je dan over bloggen. Zoals ik al eerder aangaf is het slim om eerst te denken vanuit bepaalde thema’s of categorieën, Wat zijn belangrijke categorieën voor jouw bedrijf om over te bloggen? Als je jouw categorieën hebt bepaald kun je gaan verzinnen wat de onderwerpen van je blog worden.

Inspiratie voor ideeën voor je blog kun je overal vandaan halen. Zelf houd ik altijd een lijstje bij met ideeën als ik ergens een artikel tegenkom waarvan ik zelf een nieuwe versie kan schrijven. Let op: ga niets kopiëren van een ander! Het is prima om geïnspireerd te raken, maar dat is heel wat anders dan iets nadoen of simpelweg kopiëren.

 

Houd een brainstorm

Ga eens zitten aan een leeg bureau en pak een groot vel papier. Op dat papier schrijf je jouw categorieën. Schrijf nu per categorie alle woorden op die je te binnen schieten. Niets is goed of fout, alles kan op dit moment. Houd bij het brainstormen wel de tijd in de gaten, zelf houd ik maximaal 10 a 15 minuten per categorie aan om over te brainstormen. Loop je vast of ben je klaar met brainstormen, stop dan.

 

Na de brainstorm leg je je werk even aan de kant en ga je even iets anders doen. Het beste is om echt even rust te pakken. Loop even weg en ga even lekker niksen. Als je na een paar minuten weer terugkomt bij je werk dan heb je misschien weer een aantal verse ideeën opgedaan om toe te voegen aan je brainstorm document. Zo niet, ook prima! Het idee van de brainstorm is dat je nu alles opschrijft wat jou op dit moment te binnen schiet. Dit document kun je altijd nog aanvullen.

 

Nu je het document hebt met alle brainstormen ideeën ga je denken hoe je een idee als je brainstorm lijst om zou kunnen zetten in een blogartikel, dat noem ik ‘artikel denken’. Als je van plan bent om bijvoorbeeld om de week een blog te schrijven, dan betekent dat dat je 26 artikel ideeën nodig hebt voor je blogs. Als die ideeën heel simpel uit je pen rollen dan zou ik zeggen schrijf ze op en stippel ze uit in je contentkalender.

Vind je dit lastig, neem dan een kortere periode en bedenk de ideeën voor een kwartaal bijvoorbeeld. Als je een vakgebied hebt dat regelmatig wijzigingen heeft, zoals binnen online marketing bijvoorbeeld vaak het geval is, dan is het prima om ver vooruit je ideeën uit te stippelen, maar houd altijd ruimte om eventueel te schuiven in je planning of te schrappen als een onderwerp niet meer actueel is. 

 

Content Planning School

Als je heel gericht aan de slag wilt met het maken van een contentplanning en het verzinnen van veel content ideeën – niet alleen voor je blog maar vooral je kanalen – dan kan ik je mijn online training de Content Planning School aanraden. Hierin leer je in 5 stappen honderden content ideeën verzinnen en uit te stippelen in een planning zodat je nooit meer zonder inspiratie komt te zitten voor jouw content. Hier lees je alles over de Content Planning School.

 

fotograferen voor je blog 3

Foto’s maken voor je blog

Voor je blog kun je gebruik maken van foto’s die je bijvoorbeeld laat maken door een professionele fotograaf, maar er zijn ook heel veel opties die je gratis kunt gebruiken. In dit artikel deel ik bijvoorbeeld de beste gratis foto sites met beelden die jij rechtenvrij kunt gebruiken op zowel je blog als social media.

Importante: Pluk nooit zomaar een foto van Google of Pinterest, die mag je absoluut niet zomaar gebruiken! Dit is strafbaar. Zorg er dus altijd voor dat je rechtenvrije foto’s gebruikt van bijvoorbeeld Unsplash, Pexels of Canva. Zie nog meer opties via de link die ik zojuist noemde met gratis fotosites.

 

Wil je zelf aan de slag met foto’s maken lees dan dit blog over hoe je nog betere foto’s kunt maken met je smartphone.

 

Houd je van de stijl van Flatlay foto’s, bekijk dan dit blog over hoe je zelf flat lay foto’s kunt maken.

of ga aan de slag met onderstaande tips:

 

Tips om je foto’s nog professioneler te maken

 

Tip 1:  Fotografeer bij natuurlijk licht.

Als je de mogelijkheid hebt, probeer dan foto’s buiten of dichtbij een raam te maken zodat je zoveel mogelijk gebruik maakt van natuurlijk licht. Heb je geen natuurlijk licht tot je beschikking in de ruimte waar jij foto’s maakt, dan kun je gebruik maken van speciale daglichtlampen of fotografie lampen.

 

Tip 2: Maak meerdere foto’s in een fotosessie

Als je een setting hebt gemaakt om te fotograferen, bijvoorbeeld van jouw producten, maak dan meteen meerdere foto’s vanuit verschillende hoeken. Op die manier heb je meer fotomateriaal om later uit te kunnen kiezen. Daarnaast zou het zonde zijn als die ene foto net niet helemaal goed is gelukt. Maak dus meerdere foto’s zodat je later meerdere opties hebt om uit te kunnen kiezen.

 

Tip 3: Probeer diverse hoeken

Probeer eens een andere hoek uit dan de doorsnee ‘recht van voren’. Ga eens op een krukje staan of juist op de grond liggen. Op deze manier krijg je vaak een spannender beeld van wat je wilt fotograferen en kun je net even meer de aandacht trekken.

 

fotograferen voor je blog 2

 

Tip 4: Zorg ervoor dat je foto’s recht zijn

Soms kun je het gewoon niet voorkomen, ook al doe je nog zo je best: je foto is niet helemaal recht nadat je deze hebt genomen. Herkenbaar? Wat je kunt doen is gebruik maken van een statief zodat je voorkomt dat je te veel beweegt tijdens het fotograferen. Een tip voor als je flatlay foto’s wilt maken maar geen statief hebt, werkt dat met een droogrek! Plaats een droogrek boven de foto setting, en plaats de camera of je telefoon op de juiste plek erboven. Maak gebruik van de timerfunctie van je camera zodat de foto niet bewogen is. Op deze manier heb je je handen vrij en is de kans kleiner dat je foto bewogen is of scheef wordt. Is je foto toch niet helemaal recht, dan kun je deze altijd achteraf bewerken door te croppen.

 

Tip 5: Maak gebruik van foto accessoires (props)

Door bepaalde accessoires te gebruiken in je foto’s, kun je je foto’s net wat leuker aankleden. Hiervoor kun je vaak al allerlei voorwerpen gebruiken die je thuis al hebt liggen.  Denk bijvoorbeeld aan een mooi notitieboekje, en zet pennen, papier met een mooi printje of een leuk plantje. Door accessoires in dezelfde kleuren en stijl te houden creëer je consistentie en herkenbaarheid in jouw foto’s.

 

Tip 6: Verplaats de foto accessoires 

Als je bepaalde accessoires in je foto’s gebruikt zoals bloemen, bureau accessoires of andere elementen die jouw foto kunnen versterken, verplaatsen dan af en toe tijdens het fotograferen. Op die manier heb je met dezelfde accessoires en volledig nieuw plaatje gemaakt wat je blijvend kunt gebruiken in jouw blog, je webshop en op social media. 

 

fotograferen voor je blog

Foto’s gebruiken op je website (SEO proof)

Als je je blog wilt optimaliseren voor Google, dan is het slim om ook meteen rekening te houden met hoe je je foto’s plaatst in je blog.

 

Maak je foto’s niet onnodig groot

Een belangrijk element om je website SEO Proof te maken, oftewel geoptimaliseerd voor zoekmachines, is onder andere de laadtijd van je website. Als het te lang duurt om je webpagina te laden, dan is dit niet alleen een reden voor Google om jouw pagina minder te tonen, maar dit werkt ook niet mee aan de gebruiksvriendelijkheid voor je bezoekers. De kans is groot dat zij zullen afhaken en niet wachten tot de pagina voorlezen geladen is. Dat willen we niet!

 

Voordat je je foto’s  bij een blog plaatst, is het dus belangrijk dat je het formaat verkleind. Wat je het beste kunt doen is dat de foto die jij wilt plaatsen in je blog hetzelfde formaat heeft als het foto vlak waar de foto uiteindelijk gaat komen. Als het foto vlak bijvoorbeeld 500 x 500 pixels is, en jouw foto is 2000 pixels dan moet er een hoop onnodig gewicht worden geladen die jouw website vertraagt. Voordat je je foto uploadt naar je website, zorg je er dus voor dat je het formaat al verkleind hebt. Dit kun jet eenvoudig doen via een site als https://www.fotoverkleinen.nl/ Eventueel kun je gebruik maken van een gratis plug-in die dit voor je doet, zoals WP Smush. Je foto wordt dan achteraf verkleind.

 

Pas de bestandsnaam van je foto aan

Als je helemaal  goed aan de slag wilt met je foto’s en Google te vriend wilt houden, zorg er dan voor nog voordat je je foto’s uploadt naar je site, dat je de bestandsnaam van je foto aanpast. Dit doe je dus al op je computer.

Vaak is de bestandsnaam van een foto iets als ‘IMG6036’,  maar dat zegt helemaal niets over waar de foto over gaat. Door een duidelijke naam aan de foto te geven kan Google zien wat er op de foto te zien is en kan deze beter worden gesegmenteerd.

Als je jouw afbeelding een naam geeft die relevant is voor de pagina waarop het geplaatst wordt en de tekst waarbij de foto geplaatst gaat worden, dan is het voor Google makkelijker om jouw pagina te tonen aan de personen die zoeken op de zoekwoorden die voor jou artikel belangrijk zijn. Verwerk dus belangrijke zoekwoorden in de titel van je afbeelding en doe dit al op de computer voordat je ze uploadt naar je website.

 

Maak je blogs lekker leesbaar

Als iemand op je site terecht is gekomen en een van je blogs heeft gevonden, dan wil je ze natuurlijk zo lang mogelijk bij je houden. Door aandacht te ebsteden aan de opbouw van je artikelen heb je hierbij een strepeje voor. Hierbij een aantal tips om je blogs fijner leesbaar te maken voor je websitebezoekers.

 

Proeflezen voordat je op publiceren klikt

Plaats niet zomaar direct je blog online. Voordat je je blog online zet is het slim om eerst goed te proeflezen. Zeker als je net best wel tijd hebt gestoken in het schrijven van je blogartikel, dan is de kans groot dat je over foutjes heen leest. Leg je blog even aan de kant, ga wat anders doen en kom later terug. Lees het dan nog eens met een frisse blik opnieuw en vaak zie je dan of er nog kleine foutjes in staan.

 

Wat ook goed kan helpen is het hardop lezen van je artikel. Door dit te doen merk je meteen of dat bepaalde zinnen misschien niet helemaal lekker lopen. Pas ze aan voordat je je blog online zet.

Desnoods kun je ook iemand anders nog jouw blog laten lezen voordat je het online zet. Iemand die met frisse ogen naar je artikel kijkt ziet vaak beter de kleine foutjes die jij over het hoofd hebt gezien.

Soms zie ik zelfs na meerdere malen controleren zodra mijn artikel inmiddels online staat dat ik toch nog foutjes over het hoofd heb gezien. No worries, maar zorg er wel voor dat je ze even aanpast.

 

Schrijf in je eigen woorden

Door te bloggen zoals je ook zou praten is de kans veel groter dat iemand zich aangesproken zal voelen. Zeker als iemand later contact met je opneemt of je bijvoorbeeld volgt op social media. Stel dat jij op een hele andere manier in je blogs praat dan dat je in het echt doet, dan is er een mismatch voor diegene en dat wil je natuurlijk niet. Wat hierbij kan helpen is het inspreken van je artikel door gebruik te maken van Spraakgestuurd typen of door je artikel nog even hardop te lezen zodat je zelf kunt bepalen of het echt klinkt als jou.

 

Schrijf duidelijke titels voor je blog artikelen 

Mocht je super grappig kunnen schrijven, gooi er dan gerust wat van die humor door je artikel heen. Een grappige titel kan ervoor zorgen dat iemand eerder klikt op je artikel en meer wilt lezen. Ben je van nature niet zo grappig aangelegd ga dan niet grappig proberen te doen.

Zorg voor een pakkende titel die ervoor zorgt dat mensen door willen klikken, maar let op clickbait. Dus ga niet iets beloven in je titel wat je vervolgens niet waar maakt in je artikel.

 

Zorg voor een pakkende eerste alinea

De eerste alinea moet een soort samenvatting zijn van het hele artikel. Wat vertel je in je bericht en wat is er zo waardevol aan? In deze tekst houd je het kort en krachtig Dus probeer niet onnodig uit te breiden, dat kun je later doen in je bericht.

In deze eerste alinea zorg je ervoor dat je duidelijk maakt waarom de lezer nog even moet blijven hangen en vervolgens besluit om verder te lezen of niet. Besteed aandacht aan dit stukje tekst. Die eerste alinea kun je overigens vaak ook prima gebruiken als tekst voor je post op social media of om naar je blog te verwijzen via bijvoorbeeld je nieuwsbrief. 

 

hoe krijg je bezoekers op je website

Bezoekers op je blog krijgen

Als je net begint met bloggen kan het lastig zijn om bezoekers op je website te krijgen en ik kan me voorstellen dat het niet echt motiveert om consistent door te blijven bloggen. Maar geloof me met deze tips gaat het je lukken om uiteindelijk dagelijks bezoekers naar jouw blog te trekken.

 

Houd rekening met zoekmachine optimalisatie (Google SEO)

Als je wilt dat je blog goed vindbaar wordt in Google, zorg er dan voor dat je rekening houdt met zoekmachine optimalisatie, oftewel SEO. Toen ik ging bloggen voor mijn website, focuste ik me in eerste instantie vooral op Pinterest. SEO klonk als iets moeilijks, technisch, en eerlijk gezegd had ik er helemaal geen zin in om aan te beginnen.

Begin 2020 besloot ik dat het naast het gevonden worden via Pinterest, toch ook wel prettig is als Google mijn site af en toe toont. Dus toen heb ik geïnvesteerd in twee SEO trainingen en ben ik aan de slag gegaan met het optimaliseren van mijn website.

En eerlijk is eerlijk,  er is nog veel werk aan de winkel maar het begin is gemaakt en dat zie ik ook meteen terug in de resultaten in Google Analytics.

Als ik in Google Analytics kijk bij het aantal bezoekers via organische zoekmachines (Google, bing, Yahoo etc) in 2020, dan is het aantal gebruikers gestegen met maar liefst  627%  ten opzichte van 2019! En waar ik mij vooral op heb gefocust bij het optimaliseren van mijn huidige site, is het aanpassen van de afbeeldingen (die waren echt veel te groot  waardoor de laadtijd enorm was)  en door me beter te focussen op de juiste zoekwoorden.

Verloop websitebezoekers Google Analytics

Sidenote: Google is voor mijn website nog steeds maar een klein gedeelte van mijn website bezoekers, de meeste mensen komen via Pinterest. Maar nu ik zie dat slechts een aantal kleine wijzigingen zo’n verschil kunnen maken is het voor mij een no brainer om mijn website nog beter te blijven optimaliseren voor Google zodat dit ook dit kan blijven groeien.

Andere cijfers waar ik hierbij op let:

Verloop websitebezoekers Google Analytics

Het aantal gebruikers is gestegen, dat is fijn, maar kijk ook naar het aantal nieuwe gebruikers en de sessies. Een ander belangrijk punt om op te letten is het bounce percentage. Dit is het percentage sessies waarbij slechts één pagina wordt bekeken waarbij geen interactie plaatsvond met de pagina. Een sessie die is gebounced, heeft een duur van 0 seconden, en dat is dus geen relevant bezoek geweest.

 

Voordat ik aan de slag ging met het optimaliseren van mijn site (in maart 2020) was het bounce percentage erg hoog (gemiddeld 88% in 2019). Maar na het optimaliseren is de gebruiksvriendelijkheid van de site omhoog gegaan, waardoor iemand die op mijn site komt een grotere kans heeft dat hij te zien krijgt waar hij naar zocht, of niet zo enorm lang hoefde te wachten voordat mijn site eindelijk opende. Dit is heel positief geweest voor het bouncepercentage. Voor het bounce percentage geldt: hoe lager hoe beter.

 

Dat geldt niet voor het aantal pagina’s/Sessies en de gemiddelde sessieduur, die wil je graag juist hoog hebben.

Het gemiddelde aantal pagina’s dat iemand in 2020 op mijn site heeft bekeken tijdens een sessie is van 2 naar 3 gegaan, daar ben ik blij mee. De gemiddelde sessieduur is iets gezakt, van 00:01:44 minuut naar 00:01:13 minuut, maar daar ben ik nog steeds tevreden mee!

Als je je website statistieken gaat beoordelen kijk je dus altijd naar meerdere cijfers en hoe deze zijn ten opzichte van elkaar om zo een goed beeld te krijgen.

Hier lees je welke cijfers belangrijk zijn om bij te houden voor Pinterest.

 

Maak gebruik van Pinterest

Pinterest is mijn nummer 1 traffic bron. Veruit de meeste bezoekers komen op mijn website doordat zij een pin van mij hebben gevonden op Pinterest. Hierdoor komen er dagelijks tientallen mensen op mijn site, zonder dat ik hier veel voor hoef te doen. Hoe relaxed is dat!

 

Vaak wordt Pinterest nog gezien als een kanaal waar je mooie moodboards kunt maken voor bijvoorbeeld een nieuwe slaapkamer of een lekker recept voor een appeltaart. Maar wist je dat Pinterest ook voor zakelijk gebruik ontzettend interessant is? Op mijn blog vind je sowieso heel veel artikelen die gaan over Pinterest waarom Pinterest zo interessant voor jou als  ondernemer is, en hoe jij het in kunt zetten voor jouw bedrijf.

 

Mocht je op dit moment Pinterest nog niet inzetten, dan kan ik je echt aanraden om hier snel mee aan de slag te gaan. Zeker nu het kanaal steeds groter wordt en het binnen Nederland en België nog niet enorm wordt omarmd door ondernemers. Dit vergroot jouw kansen op succes binnen Pinterest. Lees ook hier mijn blog met 10 redenen waarom Pinterest interessant is voor jouw bedrijf, of dit artikel met 33 Pinterest tips om direct mee aan de slag te gaan.

Al mijn blogs die over Pinterest gaan vind je makkelijk via deze pagina https://www.sociallysanne.nl/category/pinterest/  

Of pak het helemaal meteen goed aan en meld je aan voor mijn gratis Pinterest mini training waarin ik je stap-voor-stap laat zien hoe jij een super effectieve start maakt op Pinterest met jouw onderneming https://sociallysanne.nl/gratispinterestcursus/ 

 

Benoem je blog op je overige kanalen

Na het schrijven publiceren van je blog ben je natuurlijk nog niet klaar. Nu wil je dat mensen het ook gaan lezen. Je kunt al gebruik maken van bovenstaande tips om je artikel te optimaliseren voor Google en het sowieso te delen op Pinterest maar daar stopt het niet bij. Wat je kunt doen is bijvoorbeeld:

 

1 – Plaats een link op Facebook en LinkedIn

2 – Maak meerdere Pins voor Pinterest en plan ze in via Tailwind (By far mijn favoriete tool voor Pinterest marketing. Wil je Tailwind gratis uitproberen? Via deze link kun je je eerste 100 pins gratis plaatsen en krijg je de 1e maand t.w.v. $15,- gratis mocht je na de gratis periode besluiten om te upgraden)

3 – Plaats een post op Instagram waarin je verwijst naar je blog. Hier kun je bijvoorbeeld ook een afbeelding maken van een pakkende quote of een handige tip. Helaas kun je geen linkjes plaatsen in je posts op Instagram, en alleen in je stories als je meer dan 10.000 volgers hebt. Verwijs dus vervolgens naar de link in bio waar je volgers jouw volledige blog kunnen vinden.

4 –  Deel in je stories dat je een nieuw blogartikel hebt geplaatst en wat ze hierin kunnen verwachten. Hier kun je ook alvast een paar snippets laten zien uit je blog zodat je volgers enthousiast worden en meer willen gaan lezen.

5 –  Stuur een mail naar je mailing list met hierin een link naar je blog en de eerste paragraaf als je blog zodat je meteen kunt samenvatten waar je blog over gaat en je lezers beter of dat het iets voor hun is om verder te gaan bekijken.

BONUSPUNTEN: Plaats een linkje in je mail waarmee je lezers eenvoudig je blog kunnen bewaren op Pinterest, zodat ze het later makkelijk terug kunnen vinden.

 

Maar daar stopt het niet. Als jouw blog evergreen is, dat betekent dat het voor langere tijd een relevant onderwerp is, dan kun je hier naar blijven verwijzen. Maak dus meteen een aantekening in je contentkalender  voor over een paar maanden dat je opnieuw dit blog onder de aandacht brengt. Zo voorkom je dat je veel tijd steekt in een artikel, en er vervolgens maar een enkele keer naar verwijst, dat is super zonde! Daar heb je toch niet al die moeite voor gedaan? Durf dus te herhalen zolang het artikel actueel is.

Ook kun je vanuit bestaande blogartikelen verwijzen naar andere artikelen, zoals ik ook veel heb gedaan in dit artikel.

 

Een ding dat ik wel even wil benoemen, is dat ik zie dat vaak de fout wordt gemaakt dat er te veel tijd wordt besteed aan het promoten van oudere content, en niet genoeg tijd aan het maken van nieuwe content. Promoten is belangrijk! Maar dat geldt ook voor nieuw materiaal. Zeker als je Pinterest goed wilt inzetten voor je bedrijf. Maak dus ruimte vrij in je agenda om regelmatig nieuwe artikelen te schrijven voor je blog.

Heeft jouw bedrijf al een blog?

Ik hoop dat ik je heb kunnen overtuigen van het belang van een blog voor je bedrijf en meteen op weg heb kunnen helpen met het starten van je eigen blog. Ik ben dan ook heel benieuwd of jij een blog hebt voor je onderneming? En, als je het leuk vindt, deel de link gerust hieronder in de reacties! Dan kun je jouw blog meteen extra onder de aandacht brengen ?

Vind je het leuk om een gastblog te schrijven voor mijn blog, stuur me dan een berichtje.

Liefs Sanne

Pinterest Essentials

Volg de gratis Pinterest Mini Training

De stap voor stap handleiding voor een sterke start

Pinterest Essentials mini training
Leer een stevige & onmisbare basis neer te zetten voor Pinterest marketing (nog voordat je met de knopjes aan de slag gaat)
E-mail nieuwsbrief ontvangen*
Waarom jouw bedrijf een blog nodig heeft - Socially Sanne blog 2
Lees ook 10 redenen waarom Pinterest interessant is voor jouw bedrijf, hoe je meer bezoekers naar je site krijgt via Pinterest, of 33 snelle Pinterest tips om direct in te zetten.

Vond je dit een interessant blog? Deel het op Pinterest zodat meer mensen er van kunnen profiteren!

Welke tips ga jij zeker toepassen? Ik zou het heel leuk vinden als je hieronder een reactie achter laat!

Sharing is caring!