Meer website bezoekers via Pinterest - deze stappen moet je zetten

Sharing is caring!

Een stappenplan voor succes

 

Als je dacht dat Pinterest alleen maar ideaal was voor het vinden van vegan, organic, biologische smoothiebowls en de laatste hairflip-trends, think again.

Wist je dat Pinterest hét platform is om bezoekers naar je site te krijgen? Grote kans dat je dit artikel ook hebt gevonden via Pinterest. En aangezien je er op hebt geklikt, ben je waarschijnlijk benieuwd hoe je hiermee aan de slag moet.

Ik ga je helpen!

Er zijn een aantal stappen die je kunt volgen om direct meer traffic naar je site te krijgen.


Stap 1 – Koppel je website aan je Pinterest account

Laten we eerst eens kijken naar je account. Er zijn heel veel dingen die je kunt doen om je Pinterest account te optimaliseren om websitebezoekers naar je blog te sturen. Sterker nog, het begint eigenlijk al zodra je je aanmeldt.

Als je nu een persoonlijk account hebt, zorg er dan voor dat je het omzet naar een zakelijk account.

Waarom? Met een zakelijk account heb je inzicht in Pinterest statistieken, je kunt je website verifiëren en je kunt een bedrijfsnaam instellen. Allemaal zaken die belangrijk zijn in een goede Pinterest strategie.

Je kunt er ook voor kiezen om een volledig nieuw account aan te maken, volledig gericht op je blog. Op die manier kun je je blog helemaal gescheiden houden van privé, mocht je dat willen.


Stap 2 – Koppel Pinterest aan je website

Om de interactie echt goed op gang te laten komen, is het niet voldoende om alleen je blog of site aan Pinterest te koppelen. Het is ook belangrijk om de connectie ook andersom te maken, dus door Pinterest te koppelen aan je site.

Hoe je dit precies doet is afhankelijk van het programma waarin je site is gebouwd. Maar als je bijvoorbeeld binnen WordPress bouwt gaat dat heel makkelijk  d.m.v. plug-ins te installeren op je site.

Social sharing plugins welteverstaan. Als je het je lezers makkelijk wilt maken om je berichten te pinnen op hun borden op Pinterest, zorg er dan zeker voor dat je de rode Pinterest button activeert.
Er zijn ontzettend veel social sharing plug-ins beschikbaar, waaronder ook heel veel gratis opties. Klik hier om te zien welke het beste bij jouw platform passen en hoe je ze kunt implementeren.

 

“Pinterest is een zoekmachine”

Let’s talk SEO
Pinterest is een zoekmachine (net zoals Google) en werkt ook met een soort SEO systeem. SEO staat voor Search Engine Optimization, oftwel zoekmachine optimalisatie.

Om er voor te zorgen dat lezers van jouw blog je content gaan delen op Pinterest (ja dat wil je), en hierdoor jouw online zichtbaarheid op Pinterest vergroten, is het belangrijk dat de beelden die je op je blog gebruikt vervolgens ook weer vindbaar zullen zijn op Pinterest door anderen die interesse hebben in jouw onderwerpen.

Net zoals er optimalisatie mogelijkheden zijn voor je blog, zijn die er ook voor Pinterest.

Pinterest SEO is gericht op 2 zaken:

1. Optimalisatie van je Pinterest account
2. Optimalisatie van de beelden op je blog. Kies de beelden die je gebruikt op je site of blog zorgvuldig uit.

Stap 3 – Onderdelen van een Pinterest strategie

Yes, nu komt het echt leuke stuk (vind ik althans), nu gaan we kijken naar nog meer tips die je direct kunt toepassen om meer bezoekers op je blog te krijgen met behulp van Pinterest. Want die bezoekers komen er natuurlijk niet vanzelf, dat zou mooi zijn. Er is werk aan de winkel, dus let’s get started!

– Werk aan je relaties met andere bloggers, influencers en pinners
Dit is niet alleen belangrijk op Instagram of Facebook, nee ook voor Pinterest kan het heel slim zijn om (meer) samen te werken met andere bloggers of influencers, om zo je potentiële bereik én waardevolle content nóg verder uit te breiden. En je hoeft echt niet alleen maar de grot influencers op te zoeken, juist de kleinere accounts kunnen vaak veel waardevoller voor je merk zijn, omdat zij vaak geloofwaardiger zijn doordat ze er voor kiezen hun blog vaak aan 1 of slechts enkele merken te koppelen, en niet elke week weer een ander merk.

 

– A/B test je content
Als je verschillende foto’sof teksten gebruikt om je blogs te verspreiden op Pinterest, kun je testen welke beelden je volgers het meeste aanspreken. Zo leer je je volgers dus nog beter kennen, én leer je welke content hen het meeste aanspreekt. Probeer dit ook eens op je andere kanalen. Test wel slechts 1 variabele tegelijk, dus niet 2 verschillende pin afbeeldingen en 2 verschillende teksten, want dan heb je geen zuivere splittest.

 

– Organiseer een wedstrijd
Door een wedstrijd te organiseren zet je je account in de kijker, maar kun je ook een hoop over je doelgroep te weten komen. Als je bijvoorbeeld over kleding blogt, en je en wedstrijd organiseert waarbij iemand haar ideale zomeroutfit bij elkaar moet pinnen, krijg je een goed beeld van de smaak en interesses van jouw doelgroep. En dat kun je weer meenemen in je onderwerpen voor je blog.

– Herhaal je content
Door regelmatig je eigen content opnieuw te plaatsen, zorg je ervoor dat jouw berichten weer opnieuw aan je volgers worden getoond.

– Wees relevant en lever waarde
Dit geldt ook weer voor al je kanalen. Als je veel content pint die niet relevant is voor je blog, dan heb je kans dat personen die eigenlijk geen interesse hebben in je blog je toch gaan volgen. Op zich niet erg, zou je denken. Maar ook Pinterest heeft een algoritme, en als je posts uitgeserveerd worden aan volgers die niet doorklikken naar je blog, dan mis je hier een hele belangrijke doelgroep die anders wél interesse zouden hebben.
Wil je dus toch per se voor je eigen gebruik recepten, vakantie-inspiratie of schilderijen pinnen, ook al hebben die helemaal niets met je blog te maken, maak dan verborgen borden aan, óf creëer een apart account.

 

Om het je nóg wat makkelijker te maken, heb ik een gratis Pinterest Checklist gemaakt. Met behulp van de checklist weet je zeker dat je alle belangrijke stappen uitvoert, en niets over het hoofd ziet.
Vraag dus nu je gratis Pinterest Checklist aan.

 

Die wil ik!

* Je gegevens worden alleen gebruikt voor het toesturen van de Pinterest Checklist, en de periodieke e-mailnieuwsbrief waarvoor je je onderaan in elke mail op elk gewenst moment kunt afmelden.

 

Sharing is caring!

delingen