Bewaar voor later

Slimme Pinterest tips voor ondernemers

Lange tijd dacht ik dat Pinterest vooral bedoeld was voor het pinnen van nieuwe kapsel inspiratie en (veel te ingewikkelde) recepten. En stiekem baalde ik ook best wel dat Pinterest pas echt een beetje ons land binnen rolde toen ik net getrouwd was, en het dus niet heb kunnen gebruiken voor mijn wedding planning.

Oh boy those opportunities! Anyway, het was alsnog een prachtige dag hoor, maar dat terzijde. Maar Pinterest inzetten voor je bedrijf? Nooit echt bij stil gestaan. Mocht jij hetzelfde denken, weet dan dat je zeker niet de enige bent!

Als ik nu andere ondernemers vraag of ze Pinterest zakelijk inzetten krijg ik maar heel weinig een ‘ja’ als antwoord. Super jammer eigenlijk! Pinterest kan namelijk voor heel veel branches heel interessant zijn als kanaal om meer mensen bekend te maken met je bedrijf, meer verkeer richting je website of webshop te sturen en meer verkopen te krijgen (katsjing!)

Ben je nog niet helemaal overtuigd of Pinterest wel geschikt is voor jouw bedrijf, lees dan deze 10 redenen waarom Pinterest geschikt is voor jouw bedrijf

Om je al beter op weg te helpen geef ik je 33 tips om Pinterest effectief in te zetten voor jouw onderneming:

 

1. Zet je Pinterest account om naar een bedrijfsaccount

Het is gratis, en je krijgt alleen toegang tot al die fijne functies zoals statistieken, rich pins en promoted pins. Zeker even doen dus.

 

2. Claim je website

Hierdoor weet Pinterest dat jij de eigenaar bent van de content die vanaf jouw website wordt gedeeld en krijg jij dus ook de credits.

 

3. Stel Rich Pins in

Rich Pins maken je pins uitgebreider doordat de lay-out wordt geoptimaliseerd, en bijvoorbeeld automatisch prijzen worden getoond, of ingrediënten van een recept.

 

4. Ruim je borden op

Geef je account een opfrisbeurt door eens kritisch te kijken naar welke borden je gebruikt. Hierover lees je meer in dit blog, download ook meteen de gratis checklist.

 

5. Optimaliseer je website

Zorg er voor dat je website zo optimaal mogelijk is ingericht voor Pinterest. Dit doe je door onder andere Pinterest knoppen en widgets te installeren.

 

6. Creëer aantrekkelijke beelden

Ben je niet thuis in Photoshop, no worries, met behulp van bijvoorbeeld Canva kun je de mooiste beelden zelf creëren. Hiervoor heb je totaal geen design skills nodig, doordat je gratis gebruik maakt van de mooiste templates.

 

7. Zorg er voor herkenbaarheid

Door je huisstijl consistent door te voeren in je pins, voelt iemand zich ook meer vertrouwd als ze op je website komen en hier hetzelfde fijne sfeertje voelen. Maak dus gebruik van dezelfde lettertypes en kleuren.

 

8. Maak gebruik van Tailwind

Dit is voor mij echt een onmisbare tool voor het inzetten van Pinterest voor mijn bedrijf. Tailwind is een tool waarmee je echt bakken met tijd kunt besparen en inzicht in fijne statistieken over jouw Pinterest account hebt
Via deze link ontvang je $15,- korting! (alleen geldig bij nieuwe accounts).

 

Socially Sanne Raaimakers Pinterest en content Marketing-41

9. Pin met regelmaat

Het Pinterest algoritme ziet het liefst dat je regelmatig pint. Of dit 2 of 35 pins zijn, dat is aan jou. De voorkeur heeft dat je elke dag pint. Ga dus niet vandaag fanatiek 30 pins pinnen, en dan vervolgens 3 weken niets, dan weer een stuk of 10, dan weer een dag niet.
Omdat consistent vol te kunnen houden kun je gebruik maken van een planning tool zoals Tailwind, zojuist benoemd bij tip no. 8.

 

10. Focus op het delen van je eigen content

Als je succes wil behalen met Pinterest, zul je er voor moeten zorgen dat jouw eigen content vindbaar is. Maak pins aan en plaats ze op Pinterest zodat gebruikers jouw content kunnen ontdekken.

 

11. Pin content van anderen (indien relevant)

Pinterest geeft de voorkeur aan het delen van eigen content. Maar misschien heb je nog niet zoveel eigen content. Dan kan dit interessant zijn. Door niet alleen je eigen content te delen, maar ook content van anderen die content plaatsen waar jouw niche ook door geïnspireerd raakt, kun je mensen naar jouw account aantrekken die jou anders misschien nooit gevonden hadden. Wat de beste verhouding is van eigen vs andermans content is volledig verschillend per account. Idealiter pin je zoveel mogelijk eigen content, maar als je nog niet veel content hebt om naar te verwijzen, dan kun je ook andermans content pinnen op je borden. Dit maakt het voor het algoritme (als je het goed gebruikt) ook makkelijker om je content op de juiste manier te segmenteren.

 

12. Geef niet alles weg in je pins

Je Pinterest pins moeten er juist voor zorgen dat mensen zich getriggerd voelen om verder te klikken naar je website, meer blogs of pagina’s te bezoeken en een connectie te gaan voelen met je merk of bedrijf. Geef dus niet alles direct bloot in de pin, maar bewaar de belangrijkste informatie voor op je website.

Pinterest Essentials

Volg de gratis 4-daagse Pinterest Cursus

De stap voor stap handleiding voor een sterke start op Pinterest

13. Focus niet teveel op volgers

Volgers op Pinterest zijn niet zo belangrijk, richt je liever op het delen van waardevolle content die goed vindbaar is. Pinterest is geen social media platform maar een zoekmachine. Hier draait het dus om het goed vindbaar zijn. Werk dus liever aan je Pinterest SEO (= Search Engine Optimization = zoekmachine optimalisatie) dan aan het krijgen van meer volgers.

 

14. Schrijf duidelijke pinomschrijvingen

Door je pins een duidelijke omschrijving met goede keywords mee te geven, is de kans vele malen groter dat jouw content wordt getoond bij gerelateerde zoekopdrachten.

 

15. Plaats tekst op je afbeeldingen

Het Pinterest algoritme is zó slim dat het zelfs de tekst kan lezen die je op je afbeeldingen plaats. Dit zorgt er voor dat je pins beter worden gecategoriseerd, dit samen met de afbeelding zelf. Zorg er dus voor dat je een tekstoverlay plaats op je beelden.

 

16. Besteed aandacht aan je foto’s

Niet alleen categoriseert Pinterest je pins op basis van de pinomschrijving en je eventuele tekstoverlay, maar ook op de foto die is gebruikt. Probeer deze dus zoveel mogelijk te laten matchen met het onderwerp van je pin.

17. Voer A/B testen uit

Maak per pin verschillende pin designs en pinomschrijvingen zodat je kunt gaan testen welke het beste werken voor jouw publiek.

 

18. Houd resultaten bij van je A/B testen

Dit hoeft niet super ingewikkeld te zijn, gebruik hier bijvoorbeeld gewoon een Excel documentje voor waarin je bijhoudt welke verschillende testen je hebt gedaan, en wat hier de resultaten van waren. Op die manier kun je blijven uitproberen en optimaliseren.

 

19. Vertrouw niet op 1 werkwijze

Tenzij je echt super goede resultaten haalt met een bepaalde strategie, zou ik zeggen: never change a winning team. Anders is het juist slim om continue nieuwe dingen te blijven testen. Pinterest verandert aan de lopende band, en jouw strategieën zouden hierin mee moeten bewegen. Probeer regelmatig nieuwe dingen uit. Kijk na één of enkele maanden even hoe dit ging, en ga verder met de volgende optimalisatie.

 

20. Heb een beetje geduld

Voor Pinterest heb je wat meer geduld nodig dan voor Instagram om reusltaten te zien. Het is eerder uitzondering dan regel dat je direct goede resultaten ziet van een pin die je hebt gedeeld. Doorgaans kan het echt wel zo’n 3 tot 6 maanden duren voordat je resultaten begint te zien. Onthoud dus goed dat Pinterest een kanaal is dat je voor een lange termijnplan inzet. Verwacht geen snelle groei, en houd vol, dan komt het uiteindelijk op gang.

 

21. Gebruik geen #Hashtags

In 2020 heeft Pinterest na lang nogal vaag geweest te zijn over het wel of niet gebruiken van hashtags, dat hier geen prioriteit ligt. Je hoeft dus geen hashtags te gebruiken op Pinterest.

 

22. Optimaliseer met keywords

Niet alleen je pinomschrijvingen worden meegenomen in het algoritme, ook je pintitel, tekst op je afbeelding, bordtitels, bordomschrijvingen, profielnaam en profielomschrijving. Houd hier dus rekening mee dat je goede keywords gebruikt waar je doelgroep op zoekt.

 

23. Doe keyword onderzoek

Ga een of twee keer per jaar eens goed zitten voor het uitvoeren van een keyword onderzoek. Hoe? Simpel, ga zoeken op verschillende termen en korte zinnen die matchen met de onderwerpen waar jij over deelt.

Welke suggesties komen naar voren? Past die achterliggende content bij jouw onderwerpen? Welke woorden of zinnen worden nog meer gebruikt. Noteer dit zodat je hier op terug kunt pakken bij het schrijven van je content.

 

24. Optimaliseer je bordtitels

Als je Pinterest puur voor eigen gebruik gebruikt is er helemaal niks mis mee om je favoriete recepten te bewaren op een bord genaamd ‘Yummy, come in my tummy’ (even een willekeurige titel hé) Maar stel dat je een foodblogger/kok/bakker/etc. bent, en je wilt dat andere Pinterest gebruikers ook jouw borden vinden dan is dat niet echt een handige titel.

Kies dan liever voor een bordtitel zoals: ‘Favoriete recepten’. I know, het ziet er minder fancy uit, maar uiteindelijk is het wel veel effectiever voor de vindbaarheid van je account en je content.

Misschien vind je dit ook interessant:

25. Splits je borden op  

Even verder bordurend op tip nummer 24, bordtitels optimaliseren. Ook is het slim om borden op te splitsen. Stel je hebt een bord ‘Recepten’. Hoewel dit een effectieve titel kan zijn, is het natuurlijk ook ontzettend breed. En grote kans dat de recepten die je deelt veel verschillende soorten gerechten zijn.

In dat geval kun je naast je bord ‘Recepten’, ook aparte borden maken zoals ‘Taarten’, of ‘Eenvoudige taarten’, of zelfs een apart bord met alleen maar ‘Appeltaart recepten’. Op deze manier maak je heel gericht gebruik van de keyword optimalisatie.

 

26. Gebruik geen Bord secties

Bordsecties zijn een soort subborden binnen een bord. En hoewel deze heel makkelijk kunnen zijn wanneer je Pinterest voornamelijk voor eigen gebruik inzet, doen ze eigenlijk niets voor je vindbaarheid. Als je toch bepaalde onderwerpen wilt opsplitsen zoals in voorbeeld no. 25, maak dan per subonderwerp een apart bord aan.

 

27. Besteed niet teveel aandacht aan bord omslagen

Ziet er leuk uit hoor, als je borden er mooi uitzien binnen je profieloverzicht, maar besteed hier alsjeblieft niet teveel aandacht aan want dit levert niet direct iets op voor je resultaten. Selecteer liever een van je eigen pins die je al op het bord hebt geplaatst en die goed past bij je huisstijl Op die manier creëer je toch consistentie zonder dat het veel tijd en moeite kost.

 

28. Vergeet je oude content niet

Het mooie aan Pinterest is dat ook je oude content vaak nog heel lang, soms wel jaren, websitebezoekers op kan leveren. Kijk met behulp van Google Analytics welke content goed scoort, en blijf daar naartoe pinnen.

 

29. Optimaliseer oude blogs op je site

Vooral als je ziet dat oudere blogs het nog steeds goed doen op Pinterest, optimaliseer dan de content in dat blog zodat het altijd relevant is voor de mensen die er op landen. Op die manier benut je heel goed de kracht van Pinterest.

 

30. Gebruik Pinterest voor marktonderzoek

Kijk eens goed naar wat voor borden jouw volgers hebben, en wat ze zoal bewaren op die borden. Dit is een hele eenvoudige manier om er achter te komen waar juist jij op in kunt springen.

 

Socially Sanne Pinterest marketing voor je bedrijf

31. Plaats beelden op je site in Pinterest formaat

Plaats pinbare afbeeldingen op je site, en met name in je blogposts, zodat bezoekers van je website ze eenvoudig kunnen delen. Je ziet een voorbeeld hiervan onderaan dit blog.

 

32. Schrijf een goede ALT tekst bij de afbeeldingen op je site

Als je een goede pin omschrijving plaats in de ALT tekst van de beelden op je site, dan kan heb je zelf in de hand welke omschrijving een pin mee krijgt als iemand hem deelt vanaf je site, en voorkom je dat jouw content het world wide web op gaat met een titel als ‘image 6036’.

 

33. Volg mij op Pinterest

Ik deel continu inspiratie op gebied van Pinterest, maar ook in bredere social media en online marketing zin. Dus volg me op Pinterest om niets te missen!

 

Ik ben heel benieuwd of je iets aan deze tips hebt, en welke jij zeker in gaat zetten, laat het weten via een reactie!

Wil je meer lezen over hoe je Pinterest in kunt zetten, lees dan ook dit artikel over hoe je meer verkeer krijgt naar je website met behulp van Pinterest, en dit artikel over de 7 meest gemaakte fouten op Pinterest.

Vond je dit een interessant blog? Deel het op Pinterest zodat meer mensen er van kunnen profiteren!

Welke tips ga jij zeker toepassen? Ik zou het heel leuk vinden als je hieronder een reactie achter laat!

Pinterest Essentials

Volg de gratis 4-daagse Pinterest Cursus

De stap voor stap handleiding voor een sterke start op Pinterest

Bewaar voor later