10 redenen waarom Pinterest interessant is voor jouw bedrijf

Iedereen kent Pinterest wel als groot digitaal prikbord om al je creatieve ideeën op te bewaren, maar wat vaak nog niet gezien wordt hóe interessant dit kanaal is om ook zakelijk in te zetten. Pinterest richt zich namelijk vooral op de toekomstplannen van de gebruikers, en juist dat maakt het zo waardevol om in te zetten, zeker in de planningsfase van jouw klanten. Daarom geef ik je 10 redenen waarom jouw bedrijf op Pinterest zou moeten zitten en voor welke soort bedrijven het interessant is.

 

1 – Pinterest GROEIT!

De laatste jaren neemt de groei van Pinterest steeds meer toe doordat meer en meer mensen het omarmen. Het afgelopen jaar groeide het aantal gebruikers op het platform binnen Nederland met 18%, en telt nu ruim 3,5 miljoen gebruikers. Ook het aantal dagelijkse gebruikers van Pinterest steeg enorm met maar liefst 25% naar 734.000. Bron

 

2 – Pinterest is voor de lange termijn

Pinterest is absoluut geen eendagsvlieg voor je bedrijf. Omdat pins voor altijd meegaan, heeft de kwaliteit van je content een veel langere houdbaarheid. Als je dat bijvoorbeeld afzet tegen Instagram, Facebook of Twitter, daar is de levensduur van je post al binnen een aantal uur, soms zelfs minuten (1) voorbij! Juist doordat de zoekfunctie op Pinterest zo sterk is, zorgt dát er voor dat jouw content altijd levend blijft. Het kan op elk moment naar boven komen zodra iemand zoekt naar content waar jij naadloos op aansluit. Dus zelfs die pin die je een paar jaar geleden hebt gemaakt, kan je nu nog steeds website bezoekers (en inkomsten…?) opleveren.
Als je er voor zorgt dat je goed kwalitatieve pins maakt en je website optimaliseert, dan zul je zeker resultaten zien.

 

3 – Pinners staan open voor marketing

Ongeveer 2/3 van de content die op Pinterest wordt gedeeld is afkomstig van bedrijven. En dat is niet alleen toeval, volgens onderzoek van Ahalogy staan Pinners te popelen om contact te maken met merken. Op de vraag wie ze het liefst zouden volgen – hun favoriete merk / winkel of beroemdheid – zei 83% van de mensen dat ze liever het eerste zouden volgen. Deze voorkeur gold ook in heel wat winkelcategorieën: 73% van de mensen zei dat ze liever hun favoriete merk van schoonheidsproducten zouden volgen dan hun favoriete make-up artiest, 67% zei dat ze liever hun favoriete merk babyproducten zouden volgen dan hun favoriete baby-expert en 70% zei dat ze liever hun favoriete merk haarverzorgingsproducten zouden volgen dan hun favoriete stylist.

 

93% van Pinterest gebruikers gebruiken Pinterest om toekomstige aankopen te plannen

 

4 – Pinterest beïnvloedt aankopen

Een grote meerderheid van de Pinterest gebruikers gebruikt Pinterest om te beslissen wat te kopen. Volgens onderzoek van Millward Brown heeft maar liefst 87% van Pinners een product gekocht vanwege Pinterest. Ze ontdekten ook dat 93% van de Pinners Pinterest heeft gebruikt om een toekomstige aankoop te plannen. Pinners staan dus continue open om te shoppen!

 

5 – Pinterest zorgt voor veel website bezoekers

Volgens Shareaholic-onderzoek is ongeveer 5% van alle verwijzingsverkeer naar websites afkomstig van Pinterest. Dit betekent dat ze hiermee op de tweede plek staan, direct na Facebook, dat bijna 25% van alle verwijzingsverkeer op internet bezorgt. Dat betekent dat bedrijven met klikwaardige-inhoud op Pinterest een betere kans hebben om conversies en andere gewenste acties op hun website te genereren. Hier liggen dus ontzettend veel kansen voor jou, ook als je bijvoorbeeld diensten verkoopt en geen producten.

 


Lees ook:

Meer traffic naar je site via Pinterest | SOCIALLYSANNE.NL | #pinterest #blog #websitetraffic

 

 

 

 

 

 


 

6 – De gemiddelde uitgaven online liggen hoger

Pinners hebben grotere winkelwagentjes: de gemiddelde bestelwaarde van Pinterest-verwijzingsverkeer is $58,95, vergeleken met $55 voor Facebook, volgens Shopify-onderzoek. Maak hier dus slim gebruik van. 

 

7 – Pinterest kan je merk helpen om in iemands leven te passen

Zo’n 66% van de Pinners zegt dat ze Pinterest gebruiken om dingen te bewaren en te verzamelen die hen inspireren. Wanneer je een mix van ambitieuze en bruikbare pins toevoegt, geef je mensen creatieve ideeën die hen helpen plannen te maken voor wat de toekomst biedt. Dat is de reden waarom je niet alleen je eigen content deelt, maar ook de content van anderen. Makkelijk ook, want daardoor ben je niet alleen maar afhankelijk van de eigen content die je deelt.

Een voorbeeld, een sieraden webshop zou ook pins kunnen delen die passen binnen een bepaalde stijl, bijvoorbeeld Boho Ibiza stijl. Door pins te delen die het plaatsje van die stijl compleet maken (denk aan kleding, haarstijlen maar zelfs interieur als dat toepasselijk is), dan kun je jouw klanten inspireren met beelden die passen binnen die stijl, en jouw sieraden sluiten daar naadloos op aan.

 

8 – Merendeel van de zoekopdrachten is niet merk-gerelateerd

98% van de zoekopdrachten zijn niet merk gerelateerd. Dat betekent dat kleine bedrijven net zoveel kans hebben om gevonden te worden als de grote jongens. Sterker nog, 77% van de pinners zegt een nieuw merk of product te hebben gevonden via Pinterest, en 87% heeft zelfs een aankoop gedaan van iets dat ze gevonden hebben op Pinterest.

En dit is heel interessant, want dit betekent dat iedereen gevonden kan worden op Pinterest zonder dat je een bekende naam hoeft te hebben of veel volgers nodig hebt. Dus hoe klein jouw bedrijf ook is, als je Pinterest goed inzet kan het jou een podium bieden.
Katsjing!

 

9 – Pinners gebruiken minder vaak andere media zoals tv en magazines

Pinners geven aan dat ze minder vaak andere media gebruiken, zoals tv, tijdschriften en catalogi dan de gemiddelde consument. Dit betekent voor jou dat je de gratis kracht van Pinterest kunt gebruiken om gewilde doelgroepen te bereiken terwijl je je marketingbudget laag houdt.

 

10 – Pinners hebben een hoger inkomen

Actieve Pinners hebben een 9% hoger gezinsinkomen dan alle andere gebruikers van sociale media volgens Ahalogy. Voeg daaraan toe dat Pinners Pinterest gebruiken om hun aankoopbeslissingen te nemen en dat je een grote reden hebt om Pinterest toe te voegen aan je online mediamarketing.

 

Populairste categorieën op Pinterest

Grote kans dat jouw bedrijf onder één van deze categorieën valt, als dat het geval is dan wil ik je zeker uitnodigen om een zakelijk Pinterest account aan te maken!
Heb je geen idee waar je moet beginnen? Klik dan hier

  • Interieur
  • Mode
  • Eten
  • Educatie
  • Doe-het-zelf
  • Tuin
  • Vakantie
  • Humor
  • Producten
  • Reizen
  • Kinderen en ouderschap
  • Kunst
  • Bruiloften
  • Citaten
  • Gezondheid en Fitness
  • Uiterlijke verzorging
  • Sport
  • Tatoeages
  • Technologie
  • Wetenschap en natuur

 


 

Hopelijk heb ik je kunnen overtuigen waarom Pinterest interessant is voor jouw bedrijf.

Ben jij getrieerd om Pinterest zakelijk in te gaan zetten?
Laat het me weten in de comments! 
Laat ook even je accountnaam achter dan kan ik je volgen 😀 

 


 

 

 

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.