fbpx

Sharing is caring!

De afgelopen 2 jaar zijn Instagram Stories uitgegroeid tot een zeer geliefd onderdeel van de app, en steeds meer bedrijven zetten Stories in om meer omzet te draaien. En jij kunt dat ook. Wil je weten hoe? Lees dan even verder ??

Ondanks dat Instagram ooit begonnen is als een ‘instant’ foto-sharing platform, tonen recente onderzoeken aan dat mensen steeds meer gefocust zijn om een mooie feed te maken, in plaats van random plaatjes te delen. En mede daardoor zijn Instagram Stories zo populair geworden, want daar ‘mag’ je wel gewoon alles delen wat je maar wilt, zonder dat het super op elkaar afgestemd hoeft te zijn.

Aangezien ik al bijna 9 jaar werk in Social Media Marketing, laat ik de Stories natuurlijk niet aan me voorbij gaan. Daarom kun je me (bijna) elke dag wel voorbij zien komen in mijn Stories. Want laten we eerlijk wezen, het is toch ook gewoon super leuk!

Anyway, daar kwam je niet voor, jij wilt leren hoe je omzet haalt uit Stories. 

Instagram Stories – Zijn ze echt zo winstgevend?

Misschien heb je het idee dat Instagram Stories niet interessant zijn voor je bedrijf, maar ze zijn juist ideaal als je wilt werken aan je naamsbekendheid en je sales. En willen we dat niet allemaal? Precies. 

Onderzoek wijst uit dat 80% van de Instagram gebruikers ten minste één merk volgt  dit betekent dat ongeacht wat jouw branche is, je een goed kans hebt om mensen te bereiken via zowel je feed als Stories.

En bovendien, er zijn ook nog manieren om je Stories onder de neus van mensen te krijgen die jou niet volgen – waardoor je bereik en aantal volgers zal groeien, en uiteindelijk je potentiel klanten. Hier kom ik later op terug. ✌?

Waarom Instagram Stories inzetten om je sales te verhogen?

Met 1 miljard actieve gebruikers en 400 miljoen dagelijkse gebruikers van Stories, is dit simpelweg een kans die je echt niet kunt laten liggen. Het inzetten van Stories is ontzettend belangrijk om je merk te laten groeien doordat je je bedrijf op een andere manier kunt laten zien aan je volgers en potentiele klanten. Ondanks dat je misschien best wat interactie op je feed hebt, zullen heel veel volgers je content niet eens zien door de manier waarop het algoritme werkt. 

En in plaats van scrollen door de feed, is men tegenwoordig meer geneigd om wat langer door de Stories te klikken. Best interessant dus, zeker als je bedenkt dat men al gauw gemiddeld 53 minuten per dag actief is op Insta (whaaat!)  Bijna het dubbele van het jaar daarvoor (weg productiviteit). 

10 manieren om je sales te verhogen met Instagram Stories

Oké, nu we weten hoe belangrijk Stories zijn voor je marketing strategie, gaan we eens kijken naar een aantal tactieken die jou helpen om je merk te laten groeien:

1. Wees creatief met je Stories design

Ondanks dat Instagram Stories gemaakt zijn voor meer ‘in the moment’ content, kun je er nog steeds voor zorgen dat je je eigen huisstijl toepast door een bepaald design aan te houden. Of je nu in Instagram zelf je Stories creëert, of hier een externe app voor gebruikt, mensen zijn meer geneigd om je Stories te bekijken als ze er een beetje leuk georganiseerd uit zien, en dus niet één grote wirwar van stijlen. 

Een ideale (gratis) app hiervoor is Canva je kunt dit programma zowel gebruiken op je mobiel als op desktop. En wat helemaal handig is, is dat je gebruik kunt maken van heel veel toffe prefab templates die al precies het juiste formaat hebben. Handig! Je hebt ook een betaalde, uitgebreidere variant, maar ik gebruik de gratis versie en die is al enorm uitgebreid. Zeker de moeite waard. Hieronder vind je een voorbeeld van de designs die je terug kunt vinden in Canva.

2. Geef een kijkje achter de schermen

Mensen vinden het doorgaans super interessant om een beeld te krijgen van wat je zoal doet achter de schermen van je bedrijf. Of het nou gaat om creatie van je product, je dagelijkse werkzaamheden op kantoor, of het uitsturen van je producten naar je klanten – je volgers smullen van dit soort content omdat dit je bedrijf menselijker maakt en het daarom makkelijker is om echt een connectie te voelen. 

Ondanks het feit dat gebruikers dit soort content juist heel interessant vinden, is slechts een klein deel – zo’n 22% – van de bedrijven hier ook echt regelmatig mee bezig. Zie jij de kansen ook voor het oprapen? Exactly. dit is de perfecte manier voor jou om er uit te springen! Go get ‘m! 


3. spoor mensen aan om interactie te hebben

Er zijn heul veel manieren om je volgers aan te sporen om interactie te hebben via Instagram Stories, inclusief vragen stellen die je publiekelijk kunt beantwoorden, mensen vragen om te stemmen over een bepaald onderwerp, of mensen vragen om hun mening te geven met behulp van de slider bar. 

En deze functies zijn niet alleen handig om je engagement en bereik te verhogen, maar vooral ook om marktonderzoek te doen naar productontwikkeling, of om meer ‘buzz’ (hip woord voor aandacht) te creëren rondom een product lancering. Maak hier dus zeker gebruik van!

Met elke update voegt Instagram nieuwe functies toe die je aanmoedigen om nog creatiever te zijn met je Stories, dus dit wordt alleen nog maar beter. 

4. Gebruik User Generated Content in je Stories

Voor als je niet bekend bent met de term ‘User Generated Content’, ook wel ‘UGC’ genoemd, zal ik het even kort uitleggen. UGC is content (foto’s of video’s bijvoorbeeld), die zijn gemaakt door de user, oftewel jouw klant. Als een klant meer is dan een klant, zeg gerust een fan, dan is de kans groter dat zij iets willen delen over jouw product. Stel je verkoopt interieur accessoires. Als je een enthousiaste klant hebt die heel blij is met jouw product, dan is de kans groot dat ze een toffe foto van jouw items in zijn of haar interieur op social media plaatsen. Met een beetje geluk taggen ze jou in hun post of stories, zodat jij hier een melding van krijgt. Er is geen betere reclame dan de foto’s van deze (tevreden) klanten te delen op jouw kanalen. Tip: vraag wel altijd even om toestemming van de klant, dat is wel zo netjes. Vaak zullen ze zich super vereerd voelen. 

Als iemand jou tag in zijn Stories, dan ontvang jij hier een DM (Direct Message = privé berichtje) van, en heb je direct de optie om die betreffende Story te delen in je eigen Stories. Dit is echt een ideale manier om nieuwe content te delen, zonder dat je deze zelf hoeft te maken. En het wordt ook nog als geloofwaardiger gezien, dus meer vertrouwen voor jouw merk en meer sales. 

Doe regelmatig ene oproepje onder je volgers om hun foto’s met je te delen, of denk eens aan een opdruk op je verpakkingen, of een klein kaartje bij je pakket. Je kunt vast wel een goede manier vinden om je klanten hiermee te activeren :-). 

5. Promoot nieuwe productlanceringen en aanbiedingen

Als je niet wilt dat je feed vol komt te staan met berichten over product lanceringen of je laatste aanbiedingen, dan zijn Stories een goed alternatief. Dit soort content wordt in je Stories vaak als veel minder ‘spammy’. ervaren, en geeft je de mogelijkheid om direct naar het product of de aanbieding te linken met behulp van de swipe up optie (voor diegenen met 10.000 volgers of meer). Stories geven je ook de mogelijkheid om je creativiteit helemaal lo te laten gaan, door een serie van foto’s en of video’s te maken, en deze op een mooie volgorde achter elkaar af te spelen, zodat je een soort mini advertentie campagne voor je merk creëert. 

Kijk eens hoe J.crew de nieuwe collectie aanprijst, Instagrammers krijgen voorrang, daar maak je vrienden mee online! 

6. Instagram take-overs

Samenwerken met influencers is vaak sowieso heel interessant voor je merk, en ook hier kun je Stories heel slim voor inzetten. Het is de ideale manier om je bereik te vergroten, zeker als de influencer in kwestie de content ook op zijn of haar eigen kanalen deelt. Organiseer een Instagram Story take-over met een influencer. Wat houdt dit in? Het klinkt misschien een tikkeltje spannend, omdat je je kanaal uit controle geeft, maar het idee achter een Story take-over is dat een influencer 24 uur jouw account overneemt, en een dag uit het leven deelt via jouw Stories, waarin ze tijdens die 24 uur natuurlijk jouw producten of diensten gaan gebruiken en promoten. 

Om een succesvolle take-over te organiseren ga je op zoek naar een Instagrammer die gezien wordt als influencer in jouw industrie, en zorg je er voor dat zij bereid zijn om een take-over aan te gaan. Vaak kan dit bijvoorbeeld betekenen dat zij jouw producten of diensten gratis mogen gebruiken of houden, of soms zijn dit soort samenwerkingen zelfs betaald. Dat hangt er volledig van af wat jij te bieden hebt, maar ook wat de influencer te bieden heeft. Kijk van tevoren dus goed hoeveel volgers en engagement de influencer heeft die je op het oog hebt, en maak samen hele duidelijke afspraken.

Wat ze vervolgens kunnen laten zien in jouw Stories is volledig afhankelijk van jouw producten of diensten die je aanbiedt. Als je bijvoorbeeld een koffietent runt, dan delen ze de beste koffie van de menukaart en een tour door de zaak. Of als je beauty producten verkoopt, dan kunnen ze laten zien welke ingrediënten erin verwerkt zijn, hoe je de producten gebruikt en  welke resultaten ze geven. De mogelijkheden zijn eindeloos! 

Maar zorg er echt voor dat je vooraf duidelijke afspraken maakt, je bent namelijk best kwetsbaar als je je account zomaar uit handen geeft, dus wees duidelijk over de verwachtingen van beide kanten, dan kan het echt hele toffe dingen opleveren! 

7. Deel reviews van klanten

Instagram Stories is de ideale plek om positieve reviews van klanten te delen. Of ze nou direct op jouw eigen website geplaatst zijn, of ze zijn op het kanaal van een gebruiker (weer een gevalletje UGC) gedeeld, door dit soort testimonials te delen, verhoog je het vertrouwen van (potentiele) klanten. En dat is waar het uiteindelijk allemaal om draait. 

8. Maak gebruik van locatie tags en hashtags

Als je wilt dat je Stories gezien worden door mensen die je nog niet volgen (en dat wil je), dan kun je locatie tags en hashtags inzetten. Als mensen klikken op een locatie, en als ze zoeken naar een specifieke hashtag, dan zullen ze een selectie Stories te zien krijgen die met die tags matchen. Ondanks dat het geen garantie is dat je hier tussen zult komen te staan, is het wel een ideale kans om je zichtbaarheid te verhogen. 

Als je je zorgen maakt over hoe je Story design er uit komt te zien met al die tags er in, no worries. Je kunt deze eenvoudig ‘verstoppen’. door ze achter een GIFje of sticker te plaatsen, of door simpelweg te kleur van de tekst hetzelfde te maken als een achtergrond in je Story, en de tekst heel klein te maken. Op die manier zijn ze niet meer zichtbaar, maar wel interactief. Je kunt maximaal 10 hashtags gebruiken in je Story. 

9. Gebruik product stickers

Net zoals je producten kunt taggen in je feed (als je gebruik maakt van Instagram Shopping althans), kun je ook Product Stickers toevoegen aan je Stories. Zo kan men super makkelijk rechtstreeks naar je producten klikken, zonder dat ze moeten navigeren naar de link in je bio, en vervolgens in je webshop het product terug moeten gaan zoeken. Gedoe. Het enige wat je hoeft te doen is Instagram Shopping installeren en dan krijg je automatisch de optie om product stickers toe te voegen aan je shop. Handig! 

10. Bij >10K volgers: voeg linkjes toe (swipe up)

Ook al is deze feature alleen voor de account met 10.000 volgers of meer, de swipe-up functie is ideaal om direct meer bezoekers naar je website te krijgen. Maar ga nu niet in elke Story strooien met deze functie, maar alleen op de momenten dat het ook echt meerwaarde heeft. Bijvoorbeeld als je praat over een bepaalde dienst, product of blog post, iets heel specifieks dus, anders zijn je volgers snel geïrriteerd. 

Zie hier een voorbeeld van The North Face, zij pakken het meteen op een ludieke manier aan. 

Heb je geen 10K volgers, maar wil je wel de swipe-up functie gebruiken, dan zit er niets anders op dan te adverteren, dan heb je de mogelijkheid ook. 

Of zorg er voor dat je meer interactie op je kanaal krijgt, zodat je je aantal volgers kunt laten groeien.

Conclusie

Nu Instagram Stories groeit in populariteit, is het overwegen hoe je ze in je social media strategie kunt inbrengen essentieel. Niet alleen is het een ideale manier om je publiek te bereiken, maar het is ook een fantastisch platform om de wat menselijkere en dus persoonlijke kant van je bedrijf te laten zien. 
Dus, hoe gebruik jij Instagram Stories om JOUW sales te verhogen? 

Eén van de beste manieren is om Stories consistent in te zetten. Dus ga aan de slag met een tool als Canva (uit tip 1), creëer enkele templates die naadloos aansluiten bij jouw huisstijl, en plan vooruit! Tegenwoordig zijn er diverse tools die je niet alleen je feed content in kunt plannen, maar ook Stories. Mijn favoriet is Storrito, hiermee kun je ook interactieve elementen zoals hashtags, locatie tags, polls en mentions (@) vooraf inplannen, ideaal. 

Ik ben benieuwd welke van bovenstaande tips jij nog niet gebruikte, maar vanaf nu zeker in gaat zetten! Laat het even weten in een reactie hieronder ??

 

Sharing is caring!

shares