Bewaar voor later

Weet jij waar je mee bezig bent op Instagram? Heb je al een goede strategie en benut je de kansen die je er liggen? In deze blog vertel ik je over 5 veelgemaakte fouten op Instagram. Fouten waarvan je gaat leren zodat je content gaat maken waarmee je klanten aantrekt en je bedrijf laat groeien.

Liever luisteren in plaats van lezen? Luister de podcast:

Fout 1: Je werkt niet aan je Know-Like-Trust factor

Voor degenen die de term ‘know-like-trust’ niet kennen, let me explain. Door te werken ana je know-like-trust factor zorg je ervoor dat mensen je leren kennen, oftewel de ‘know’. Dat ze weten wie je bent, wat jij ze kunt bieden en waarom ze nou bij jou moeten komen. Vervolgens ga je ervoor zorgen dat je volgers je echt leuk gaan vinden. De ‘like’.  Zodat ze echt de connectie met je gaan voelen. Tenslotte werk je aan de ‘trust’. Hiermee zorg je ervoor dat mensen je gaan vertrouwen.

Hieronder vind je extra uitleg per onderdeel:

Wat is de know-like-trust factor

KNOW FACTOR

Je kunt je kennis, je connectie en het vertrouwen in jou vergroten door consistent zichtbaar en duidelijk in je communicatie te zijn. Laat mensen kennis met je maken en wees heel concreet in wat je doet. Dit je aanbod, dit is je doel, dit is wie je helpt en dit is waarom mensen juist bij jou moeten zijn. Het is heel belangrijk dat je hier in je content echt helder over bent en aansluit op de fases waarin je volgers zich bevinden.

 

LIKE FACTOR

Hoe kun je ervoor zorgen dat mensen een bepaalde connectie met jou gaan voelen en je echt leuk gaan vinden? Hier komt een stukje personal branding bij kijken waarbij je ook een stukje van jouw persoonlijkheid gaan laten zien. Laat hierin ook een stukje van jouw persoonlijke leven terugkomen. Je hoeft echt niet je hele privéleven op tafel te gooien maar je kunt best wel eens iets delen over wat jou bezighoudt. Wat je kijkt op Netflix, welke sport je doet, wat je hobby’s zijn, waar je graag op vakantie gaat en of je kinderen hebt. Het zijn allemaal connectiepunten waarbij iemand een bepaalde klik met jou kan gaan voelen. ‘Oh ja! Ik heb ook een enorme hekel aan spaghetti!’ Om maar een voorbeeldje te noemen. Mensen krijgen een bepaalde klik met jou doordat ze je beter leren kennen.

 

TRUST FACTOR

Hoe kun je vertrouwen wekken bij jouw doelgroep? Je moet ervoor zorgen dat je volgers het idee krijgen dat ze echt bij jou moeten aankloppen. Dat doe je door autoriteit te claimen binnen jouw vakgebied. Door te laten zien dat je de kennis hebt, dat je mensen wilt en kunt helpen maar bijvoorbeeld ook door reviews van tevreden klanten te delen. Doordat jij laat zien waar je voor staat en je successen deelt is de kans groot dat mensen die waarde gaan zien en je niet zomaar voorbij scrollen. Dat ze jouw posts en stories echt niet willen missen omdat ze weten dat ze daar iets van leren.

 

id = "Watisdeknowliketrustfactor">
hoe kun je de know like en trust factor inzetten

Je wilt deze strategie dus zeker inzetten om van je volgers ook echt je klanten te gaan maken. Door jezelf op deze manier in de markt te zetten, kunnen mensen niet meer om je heen.

Fout 2 – Je legt te weinig focus op de expertstatus

Het laten zien van wat je doet en wat je kan valt natuurlijk een beetje samen met het toepassen van de know-like-trust factor. Maar die expertstatus houdt in dat je echt durft te gaan staat wat jij vindt. Dat je voor jouw eigen mening uit durft te komen en je kont tegen de krib gooit omdat jij ervan overtuigd bent dat dingen ook anders kunnen. Durf maar te laten zien waar jij voor staat en claim die expertstatus binnen jouw vakgebied zodat mensen eigenlijk niet om jou heen kunnen. Dat doe je ook door heel veel waarde te geven in je content.

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen maar geef die gratis lessen maar weg zodat mensen echt enthousiast worden over hetgeen jij doet. Zodat jij echt die go-to person wordt als het gaat om dit onderwerp.

Fout 3 – Je gebruikt geen call-to-action in je content

Dit is toch wel een van de meeste gemaakte fouten op Instagram. Op het moment dat jij een post of story plaatst, sluit je die idealiter af met een call-to-action of CTA: een vraag tot actie. Dit doe je om te voorkomen dat je content doodslaat en mensen er verder niets meer mee doen. Alsof je op een verjaardag met iemand in gesprek bent en wanneer je klaar bent met praten, je omdraait en wegloopt. Beetje vreemd toch?

Het liefst wil je natuurlijk dat gesprek starten en de interactie aangaan. Op social media is dat niet anders. Voeg dus altijd een CTA toe. Dat doe je door een vraag te stellen: ‘Hoe denk jij hierover?’ Of ‘Wat is jouw ervaring?’. Je kunt mensen ook aanzetten tot interactie door ze een opdracht mee te geven. ‘Wil je meer informatie? Klik op de link of stuur me een DM’. Er zijn heel veel manieren om iets toe te voegen aan je content. Doe het zeker want het maakt je content gelijk veel interactiever en het geeft het gevoel dat jij ook waarde hecht aan de mening of ervaring van je volgers.

Laatste tip: houd een call-to-action zo simpel mogelijk. Stel geen ingewikkelde open vragen. En je hoeft natuurlijk ook niet in elke story een vraag te zetten, dan zijn mensen het snel zat. Bedenk van tevoren wat je doel is van je content en kies daar een duidelijke CTA bij.

Wil je nooit meer fouten maken met je content op Instagram?
Meld je aan voor de Content Club, lees hier meer

Content Club - Online Content Marketing Training Banner 1200x400

Fout 4 – De focus ligt op korte termijn content

Je bent wel bezig met het plaatsen op social media maar daar blijft het eigenlijk bij. Doordat je content geen onderdeel is van een groter geheel waar jij voor langere termijn op kunt bouwen, maak je het jezelf heel lastig. Dat betekent namelijk dat je heel veel aan het creëren bent maar dat je dat heel veel tijd kost.

Wat je moet doen is focussen op het creëren van content die je voor de langere termijn kunt inzetten. Denk aan podcasts, video’s of blogs. Als je aan de slag gaat met lange termijn content zorg dan dat het ‘evergreen’ materiaal is. Dat houdt in dat het zo lang mogelijk actueel en bruikbaar blijft. Zoals een blog met tips zoals deze! De kans dat iemand deze blog over een jaar terugvindt via Google is vele malen groter dan dat ze op mijn tijdlijn op Instagram een jaar terug gaan scrollen.

Fout 5 – Je benut je DM niet voldoende

Als jij iets op je stories plaatst kan iemand daar een snelle reactie op geven. Deze snelle reactie in de vorm van een emoticon of tekst komt dan in jouw DM terecht. Sinds kort kun je ook stories liken en een hartje geven. Maar als iemand de moeite neemt om je een berichtje te sturen en met jou dat gesprek aan te gaan is dat natuurlijk ontzettend waardevol en ontzettend zonde als je die kans laat liggen. Ga dus echt aan de slag met je DM’s en ga ze vanaf nu allemaal beantwoorden. Het gebruik van voicememo’s is hier ook een hele mooie toevoeging op. Je kunt met een gesproken berichtje net even dat gevoel meegeven en dingen iets makkelijker uitgebreid uitleggen. 

Je kunt je DM ook heel goed inzetten om mensen een directe link te sturen. Als jij bijvoorbeeld in je feedpost verwijst naar je nieuwste blog, kun je er als CTA bijzetten ‘Laat een reactie achter als je de directe link wilt ontvangen’. Zo kun jij ze in DM de link sturen en heb je gelijk een aanknopingspunt om met iemand in gesprek te gaan. Hierbij geldt: hoe persoonlijker je het maakt, hoe beter! Hier liggen kansen dus benut ze ook!

Deze fouten maak jij nooit meer op Instagram

Ben jij je bewust geworden van fouten die je op Instagram maakt? Hopelijk heb je door deze blog geleerd hoe je het beter aan kunt pakken. Ben je benieuwd naar wat ik nog meer over Instagram te vertellen heb? Volg me dan op @sociallysanne waar ik je dagelijks uitleg hoe je jouw lievelingsklanten bereikt door het gebruik van duurzame en ijzersterke content!

 

Gratis E-book: Makkelijker klanten maken van je volgers

Wil jij aan de slag met je content omdat je het gevoel hebt dat je omzet laat liggen? Kijk dan eens naar mijn gratis e-book met 5 tips hoe je van volgers klanten maakt.

klein Socially Sanne ebook mockup

Bewaar op Pinterest

Veelgemaakte Fouten op Instagram

Bewaar voor later