Bewaar voor later

Wat is een content kalender en waarom heb je er een nodig - blog Socially Sanne

Wat is een content kalender?

Als je mij al wat langer volgt, dan hoor je me misschien regelmatig praten over hoe fijn het is om je content goed te structureren omdat het zoveel tijd bespaart en je er veel creatiever door wordt.

Maar ik was echt niet altijd zo gestructureerd met mijn content hoor. Verre van.
Voordat ik zelf een echt fijne manier had gevonden om mijn content goed te structureren, deed ik vooral heel veel ad hoc, en dat zag er ongeveer zo uit:

Shit al weer 4 dagen geleden dat ik iets gepost heb, gauw even iets in elkaar draaien. Wat is leuk… eeuh even snel een quote dan, volgende keer ga ik er echt even goed voor zitten.

Je voelt ‘m al aankomen, dat werkt dus niet.
Misschien herken je je hier wel in? ?

Liever de podcast versie luisteren? 

TUNE IN: ITUNES  |  SPOTIFY  |  GOOGLE PODCAST  |  ANCHOR

 

Maar sinds ik wél een systeem heb, komt dat niet meer voor. Oké bijna nooit, let’s be real. Ik weet altijd waar ik over ga posten, zie geen belangrijke zaken meer over het hoofd en heb toch ruimte voor spontane posts als er eens iets tussendoor komt, wat vaak het geval is.

Je wilt niet weten hoeveel rust dat geeft, echt heel fijn. Want nu heb ik eindelijk tijd om meer te doen van wat ik en leuk vind, en waar ik jou het meest bij kan helpen: content maken. En dit allemaal doordat ik nu gebruik maak van een content kalender.

Het was veel testen en tweaken, maar ik heb eindelijk een manier gevonden die voor mij werkt. En misschien ook voor jou.

Wat is een Content kalender en waarom je niet zonder kunt #sociallysanne #contentplanner #contentkalender #contentplanning SOCIALLYSANNE.NL - 3

Wat is een content kalender?

Een content kalender helpt je bij het plannen en organiseren van al je content. Of dit nou social media berichten zijn, mailings, blogs of podcasts. Je kunt het hierin allemaal bijhouden.

In een content kalender geef je aan wanneer je welke onderwerpen aan bod wilt laten komen. Zo zie je nooit meer belangrijke zaken zoals inhakers, feestdagen of nieuwe lanceringen over het hoofd.

Zo kun je ook veel gerichter naar bijvoorbeeld een nieuwe productlancering toewerken, doordat je kunt werken met een backplanning. Met een backplanning begin je met bijvoorbeeld de lanceerdatum, en stippel je van daaruit bijpassende content in de maanden of weken daarvoor.
Heel belangrijk in een lanceerproces.

Waarom zou je een content kalender gebruiken?

– Je bespaart enorm veel tijd doordat je vooraf al weet waar je over gaat posten. Dus je kunt direct aan de slag met het schrijven van bijvoorbeeld je Instagram post.

– Je mist geen belangrijke datums en promo momenten meer

– Je blijft consistent zichtbaar én vernieuwend, doordat je al heel duidelijk voor ogen hebt wanneer je welk onderwerp behandeld hebt. Zo voorkom je dat je steeds dezelfde soort boodschappen deelt en denk je meer vanuit wat jouw ideale klant of volger van je wil horen.

Wat is een Content kalender en waarom je niet zonder kunt

Hoe ziet een content kalender er uit?

Content kalenders komen in alle vormen en maten, zowel papier als digitaal of zelfs op een whiteboard. Welke vorm je gebruikt is niet zo belangrijk, het gaat er vooral om dat het bij jouw manier van werken past.

Vind je het fijn om alles op te schrijven, gebruik dan een papieren planner.

Vind je het juist handig om het digitaal te doen zodat je waar je ook bent altijd je content planning erbij kunt pakken, kies dan voor bijvoorbeeld een Excel in Google Drive.

Ik werk zelf met een digitale variant waarin ik mijn verschillende content categorieën (ook wel content pijlers genoemd) en kanalen bijhoud. Zo zie ik eenvoudig of ik een goede mix van categorieën heb en wanneer ik wat op welk kanaal ga plaatsen.

Join de Content Ideeën Formule Leer mijn 5 stappen Methode waarmee je binnen no time een grote voorraad content ideeën bedenkt. Hierdoor weet jij altijd waarover je kunt posten, zodat je precies de klanten aan trekt waar je zo happy van wordt

Content Ideeen Formule

Wat zet je in een content kalender?

Als je een goede content planning maakt dan doe je dit met als doel om een goed overzicht te krijgen, zodat je in één oogopslag de info ziet die je moet weten.

Bedenk vooraf even wat jij echt belangrijk vind en ga niet in je enthousiasme je planning zo vol gooien met van alles waardoor je
1) geen overzicht meer hebt en
2) geen fut hebt om het allemaal bij te houden, waardoor je hele planning versloft en je er maar helemaal het bijltje bij neer gooit (en ja hier herken ik mezelf volkomen in… (#guilty)

Dus als je dan toch aan de content kalender begint, maak dan een planning waar je je ook echt aan gaat houden.

Misschien kan je hier iets mee, dit is wat ik in een content kalender heb staan:

 

1. Categorieën

Welke content categorieën of content pijlers, hoe je ze noemen wilt, gebruik jij in je content strategie? Door ze een eigen kleurtje te geven en die weer te gebruiken in je planning, kun je heel makkelijk het overzicht houden of je wel divers bent in je categorieën.

 

2.  Wanneer

Onmisbaar in een planning natuurlijk, wanneer plaats je wat? Ik werk zelf met maandoverzichten waarbij ik meteen een heel jaar in gedachten houd. Dat betekent niet dat ik al voor een heel jaar content inplan (alsjeblieft zeg, dat zou ik echt niet kunnen. Kan ik ook niet aanraden overigens). Maar door te werken in een jaarplanning kun je rekening houden met inhakers en promo datums.

 

 3.  Welke kanalen

Het liefst heb je zoveel mogelijk overzicht in je content kalender, en daarom vind ik het ook handig om te zien wat ik ga delen op de verschillende kanalen die ik inzet. Voor mij zijn dat Instagram, mailing, blog en de podcast.

En Pinterest dan? Hoor ik je denken. Tuurlijk, Pinterest is voor mij super belangrijk, maar daar heb ik zo’n eigen werkwijze voor die zo natuurlijk is, waardoor ik dit niet in deze planning verwerk. Maar misschien vind jij dat wel handig, dus zeker doen dan.

Anyway, als je in 1 oogopslag ziet wat je op welke kanalen gaat delen, dan geeft je dit zoveel rust, omdat je precies weet wanneer je wat voor welk kanaal gaat schrijven of opnemen. Heel handig.

 

4.  Onderwerp

Onmisbaar natuurlijk, wat is het onderwerp van je content? Ik benoem dit in mijn planning met een kort zinnetje of een aantal steekwoorden zodat het voor mij duidelijk is wat ik hiermee bedoel. Als je met een team of een virtual assistent werkt  kan het handig zijn om iets specifieker te zijn, zodat zij ook direct begrijpen wat de bedoeling is.

 

5.  Afvinken

Voor nog meer peace of mind vind ik het zelf wel fijn om ook af te kunnen vinken op het moment dat ik een content item ook werkelijk heb geschreven of ingepland, dit geeft weer zo’n gevoel alsof je super hard gewerkt hebt en lekker op dreef bent, ben ik gevoelig voor ?

 

En nu volhouden

Een content kalender beginnen is één, het bij blijven houden is twee. Het allerbelangrijkste is dat je een manier vindt die werkt voor jou, dus ga hier mee spelen. Mocht je al meteen een goed gevoel hebben bij een bepaalde manier van een content planning bijhouden, begin daar dan mee en voel je vrij om aan te passen of bij te sturen waar nodig.

Uiteindelijk gaat het erom dat je een manier vindt die past bij jou. Want als je kunt werken met een content planning kan dit je enorm helpen in je online zichtbaarheid en daar consistent in zijn.

3 mindset shifts voor oneindige content inspiratie blog afbeelding 3 Socially Sanne

Liever samen aan de slag met je content planning?

 

Vind je het fijn om samen aan de slag te gaan met jouw content kalender, dan is de Content Ideeën Formule iets voor jou.

Met dit stappenplan heb je niet alleen nooit meer twijfels wáár je content over gaat delen, maar ook een duidelijk overzicht waardoor je van bijvoorbeeld 1 blog met gemak meer dan 10 social posts maakt.

Wil je nu echt een eind te maken aan je content stress, meld je dan aan en begin direct.

 

Aanmelden is eenvoudig. Je koopt een kaartje voor de online training in mijn webshop, vervolgens word je direct toegevoegd aan de online leeromgeving.

Je ontvangt een mailtje met daarin een linkje naar de online leeromgeving waar je met je eigen gekozen wachtwoord de training kunt volgen.

Je kunt de video’s zo vaak bekijken als je wilt, en je houdt toegang zolang de training bestaat. Je kunt dus zo vaak terug als je wilt.

 

Hier lees je alles over de training en kun je je meteen aanmelden.

TERUG NAAR JOU

Hopelijk ben je enthousiast geworden om met een content kalender aan de slag te gaan.

Laat het me weten in de reacties hieronder, heb jij al een content planning, of ga je hier mee starten?
Ik ben benieuwd naar jouw inzicht!

LEES OOK

Lees ook hoe je 50 content ideeen verzint in 15 minuten en 3 mindshifts voor oneindige content inspiratie.

Vond je dit een interessant blog? Deel het op Pinterest zodat meer mensen er van kunnen profiteren!

Welke tips ga jij zeker toepassen? Ik zou het heel leuk vinden als je hieronder een reactie achter laat!

Pinterest Essentials

Volg de gratis Pinterest Mini Training

De stap voor stap handleiding voor een sterke start op Pinterest

Bewaar voor later